2 Sam 11
2 Sam 11
A David en Batseba geen mooie geschiedenis die de bijbel ons vertelt. overspel, leugens, moord Dat zijn erge dingen. Eigenlijk is het heel bijzonder dat de bijbel deze dingen over koning David vertelt de koning die Israel groot heeft gemaakt die vijandelijke legers versloeg die het volk in vrede deed leven De koning van 'de gouden eeuw' Die koning is ook maar een mens waar heel wat op valt aan te merken. De bijbel praat de koningen niet naar de mond.
Geen mooie geschiedenis Wel één die niet heel uitzonderlijk is. Het lijkt wel dat mensen die veel macht hebben nogal gemakkelijk een scheve schaats rijden. We kennen de voorbeelden uit onze eigen tijd Trump en Stormy Daniels Tv sterren veel te opdringering, muzikanten ver over de grens
reageren we verontwaardigd: wat een smeerlapperij! En kunnen we ons gelijk superieur voelen, beter dan de sterren en machthebbers
Maar de bijbel is geen krant, geen roddelblad Niet om de sensatie en opwinding worden deze dingen verteld. En al helemaal niet om jezelf beter te voelen Want dat zijn we niet: u niet en ik niet. Misschien lukt ons nog wel om elkaar trouw te zijn, zonder overspel en leugens Maar wat als je als David bent met zoveel macht en rijkdom? Getrouwd met een vrouw die je niet bijzonder gelukkig maakt? En je verveelt je een beetje En de gelegenheid doet zich voor Zou je dan niet bij jezelf zeggen: vooruit, een avontuurtje, moet kunnen niemand hoeft er last van te hebben
En wat als je Batseba bent beeldschoon je man altijd maar van huis en jij ambitieus: en je droomt van het paleis, van de troon en van je kinderen: die prinsen en prinsessen moeten worden? Zou je dan niet jezelf in de kijker spelen? Je kans grijpen?
Daar kunnen we ons toch iets bij voorstellen? Sta je voor jezelf in? Ken je jezelf zo goed dan?
Maar hoe begrijpelijk ook: t is wel verkeerd wat David en Batseba doen. Het begint ermee dat David thuis is Al dat vechten, dat heeft hij wel een beetje gehad Ze kunnen het wel zonder hem af. Hij verveelt zich...zoekt een nieuwe uitdaging en wie zoekt zal vinden: een avontuurtje in zijn geval Zijn oog valt op de buurvrouw. En hij laat haar halen... en zij wil ook wel: je krijgt niet de indruk dat zij erg tegenspartelt.
Dit is de eerste zonde: Niet dat David meerdere vrouwen heeft maar dat hij niet kan afblijven van Batseba die de vrouw is van een ander, van Uria. David breekt de echt, breekt het huwelijk van Uria En Batseba doet hetzelfde door haar man ontrouw te zijn
En als dan blijkt dat ze zwanger is begint het hoofdstuk list en bedrog. gespeeld vriendelijk gespeelde waardering allemaal leugenachtigheid David probeert Uria te manipuleren Zodat het zou lijken dat het kind van Batseba zijn eigen kind is Maar Uria wil niet de nacht doorbrengen met zijn vrouw terwijl zijn soldaten in het kamp zijn en vechten moeten. Dit is de tweede zonde: onbetrouwbaar zijn in je woord Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste
En als dat plan mislukt laat David Uria op een gevaarlijke plek opstellen zodat hij omkomt in de oorlog. Gij zult niet doodslaan... dat gebod wordt ook overtreden
Zonde is erg En David en wij weten dat, voelen dat En daarom proberen we die verborgen te houden. We schamen ons, zijn bang voor wat de mensen zullen zeggen bang voor straf Daardoor gaat het van kwaad tot erger.
Dat is wel iets om even goed te zien: een zonde staat nooit op zichzelf er komt van alles achter weg met drank op achter het stuur > ongelukken > leugens afgunst, jaloezie > diefstal overspel > woede > geweld
Zonde is als een lawine: ergens hoog in de bergen breekt een pak sneeuw los en steeds meer neemt het mee en alles gaat eraan onderweg bomen, akkers, mensen en huizen een spoor van vernieling.
Verveling speelt een rol behoefte aan een nieuwe uitdaging: nogal wat mannen in de midlife crisis krijgen daar last van opeens moet alles anders: een andere baan, een andere vrouw, een motor, een boot
En vast speelt ook mee dat iedereen zo'n mooie vrouw als Batseba wil hebben dat hij haar begeert wij apen elkaar na: omdat iedereen naar het buitenland op vakantie gaat, wil ik dat ook omdat al mijn vriendinnen die knappe vent willen, versier ik hem Maar eigenlijk? Eigenlijk interesseert hij mij niet.
En vast speelt ook mee dat het niet mag De vrouw van een ander, daar blijf je van af Maar juist wat verboden is, prikkelt en daagt uit je mag niet te hard rijden je mag niet te veel drinken je mag nog geen vuurwerk afsteken en omdat het niet mag, zoeken we de grenzen op en nog leuker is het om er over heen te gaan. De wet prikkelt tot zonde (Rom 7)
Dat zijn allemaal prikkels, impulsen, verleidingen om ons heen. Op zich zijn die niet verkeerd. Wat is er mis met een mooie vrouw, een knappe man? En het is ook niet verkeerd om dat te zien. maar dan : maar hoe gaat het dan verder? hoe ga je daarmee om? waarom gaat het bij David zo verschrikkelijk mis?
Het antwoord vinden we in het verhaal: U moet eens letten op woordjes als liet sturen, liet komen, zenden In het Hebreeuws allemaal hetzelfde woord: sjalach, wel 11 x staat er dat David liet komen, liet sturen. Hij hoeft maar met zijn vingers te knippen en het gebeurt. Hij is koning...maar het is hem in zijn hoofd geslagen Hij is de de grote koning vergeten Is zelf heer en meester...doet wat hij wil en wie zal er wat van zeggen?
De omgeving kan verleidelijk zijn... maar als het mis gaat kan ik niet de midlife crisis de schuld geven of die man, of die vrouw die zo betoverend mooi was als het mis gaat is het omdat omdat ik mijzelf op de troon zet en van God en zijn gebod niet meer wil weten. als het mis gaat is het omdat ik een regeltje bedenk waarmee ik wil rechtpraten wat krom is zij wil ook graag...t blijft bij die ene keer...t betekent niets ik doe er toch niemand kwaad mee? Mijn regeltjes ipv Gods aanwijzingen Mijn wil ipv Gods wil Mijn koninkrijk ipv het koninkrijk der hemelen
De Koning in het verborgene Hij laat dit allemaal gebeuren. Het gaat van kwaad tot erger overspel...leugens...Uria gedood. De dingen moeten hun beloop hebben. God grijpt niet in. Hoe erg Hij het ook vindt wat David doet en laat doen Hij komt niet tussenbeide. Hij laat het allemaal gebeuren.
Om die reden zeggen veel mensen hun geloof in God op. Want een God die zulke dingen laat gebeuren... die overspel en gelieg en moord die teveel drinken en te hard rijden en verkeersongelukken die onderdrukking en oorlog maar laat gebeuren die God? daar bedank ik voor.
Maar wat lost dat op? Daar wordt het niets anders van De werkelijkheid blijft hetzelfde Lawines van zonde blijven komen ook als je niet meer in God gelooft
U en jij en ik – of je het nu leuk vindt of niet: op ons rust een enorme verantwoordelijkheid Deze wereld is wat wijzelf ervan maken leugens en moord begeerte en overspel geweld en onderdrukking dat is wat wij elkaar aan doen het is ónze geschiedenis.
Zo is het nu eenmaal gemaakt Zo zit de wereld in elkaar Zo zijn wij mensen: u en ik, wij hebben de keus wij kunnen haten of liefhebben wij kunnen vergelden of vergeven wij kunnen heersen of dienen
En hoe wij kiezen? Mozes en de profeten zeggen het antwoord voor Gij zult niet liegen, niet moorden, niet begeren Maar als wij die raad in de wind slaan houdt Hij ons niet tegen Zo wil hij niet onze Vader in de hemelen zijn
En zouden we nog wel mensen zijn vrij om te kiezen verantwoordelijk voor de gevolgen als God voortdurend tussenbeide kwam? Hij behandelt ons niet als kleine kinderen Hij neemt ons voluit serieus. Dat geeft ons leven een laatste ernst.
wat Hij kan om de schade te beperken. Maar wel op de manier die bij hem past Zonder uit de rol te vallen die hij zichzelf heeft opgelegd: Hij beperkt zichzelf: Hij wil een Koning zijn die uit vrije wil, uit liefde gediend en gehoorzaamd wordt Hij kan niet met macht en geweld tussen beide komen zonder zichzelf ontrouw te worden.
Maar hoe dan? Want er moet wel iets gebeuren! Want Uria dood, Batseba getrouwd... David lijkt er mee weg te komen. De brutalen hebben de halve wereld Zo lijkt het in onze ogen. Maar zo IS het niet Want God is niet dat vage iets waar wij hem voor houden als wij zeggen `ik geloof wel dat er iets is, een god of zo´ een soort kracht die al wat is laat bestaan en alles wat gebeurt maar geworden. Hij is persoon-achtig En alles wat tegen zijn heilige wil ingaat dat raakt hem in zijn hart En dit van David? dat is verkeerd, grondig verkeerd.
en met een knip in de vingers kan blijven zenden, sturen, laten brengen, laten halen Maar dan heeft hij met God niet gerekend De HERE zond Natan tot David, staat er. HALT Dan heeft David niets meer te zenden en te sturen. De profeet is van alles op de hoogte. Hij zal David een spiegel voorhouden en hem tot inkeer brengen.
Een stem, een appèl daar blijven wij mens bij: daar blijft onze vrijheid om te kiezen dat laat onze verantwoordelijkheid in tact Een woord, een appèl daar blijft God Koning bij zoals Hij dat wil zijn... een die liefde en trouw niet afdwingt, maar oproept: om in vrijheid te dienen
Kennen wij dat appèl van God? Hij klinkt in ons hart en geweten Hij spreekt als je naaste een appèl op je doet
Alle keren roept hij ons terug uit het zelf koning zijn en willen zenden en sturen en heersen alle keren breekt hij ons open naar elkaar om te dienen, om te vergeven, om lief te hebben En waar wij horen en doen daar stopt de lawine van zonde die op den duur alles verwoest.
David gaat door de grond. Hij schaamt zich om zijn zonden Voelt zich ver van God Mist de vriendschap van de Allerhoogste Mist de laatste geborgenheid in het leven.
En dan strijkt God met de hand over zijn hart Schenkt David weer zijn nabijheid, zijn vriendschap Een nieuwe kans voor David: vergeving.
David was groot in zijn zonde maar niet te groot om zich klein te maken voor God
Daarom staat deze smerige geschiedenis in de bijbel. Niet om onze verontwaardigd te maken niet om ons superieur te voelen Want wij zitten echt niet anders in elkaar Het lukt geen mens om niet te zondigen
Maar omdat wij allemaal in die lawine van zonde mee rollen daarom moeten wij weten dat het ook anders kan. Daarom vertelt de bijbel deze dingen. En dat het nooit te laat is om tot inkeer te komen om je klein te maken om op vergeving te hopen om God op zijn liefde aan te spreken.
Want zo is onze God dat vertelt die geschiedenis van David. En beter nog leren we het van die verre zoon van David Jezus Alles neemt hij voor lief om ons met God te verbinden En zo geeft hij ons aan elkaar broeders en zusters mensen van vrede.
AMEN | ||
terug | ||