Hand 4: 5 - 14
Hand 4: 5 - 14
vrijmoedigheid : het hele verhaal doen: wonderdoener, kruis, de levende familie, vrienden, bekenden allemaal samen: mensen van God
15 augustus 1997 begon ik hier in uw midden als predikant van wijk 2 in de toen nog gereformeerde kerk van Hardenberg 26 jaar geleden.
Wie was er toen bij? Steek de hand eens op........ Dat zijn er niet zoveel... Nogal wat vielen weg in al die jaren En heel wat zijn er bijgekomen door de fusies met Heemse, met de Hervormde Kerk
Wat hebben we in die jaren veel beleefd: We hebben elkaar leren kennen op hoogtijdagen: een bruiloft, een geboorte, een doop Het goede was er, gelukkig
het meest intensief bij de brokstukken van een huwelijk in het ziekenhuis rond een graf Het nare was er ook, onvermijdelijk.
Wat hebben we de waarde van het geloof en van de kerkdiensten mogen ervaren hoe we hier bemoedigd werden door de verhalen uit de bijbel door de gebeden, de liederen door God, door elkaar. We hebben het goed gehad samen. Straks zullen we God danken
Eerlijk is eerlijk: We zijn samen ook bezorgd om hoe het verder zal gaan: - veel minder bezoekers op zondagmorgen dan eerst - veel minder leden Straks moeten we God ook bidden voor zijn kerk.
stond ik stil bij ditzelfde gedeelte uit de bijbel In het bijzonder bij dat woordje vrijmoedigheid (Hnd 4: 13) Petrus en Johannes die zo vrijmoedig het woord voeren Vrijmoedigheid...dat is een mooie eigenschap: dat je niet bang bent om je zegje te doen.
In het Grieks van het Nieuwe Testament staat er een woordje dat letterlijk betekent: 'alles zeggen' 'het hele verhaal doen'
Vrijmoedig zijn - alles zeggen dat is wat anders dan brutaal of lomp zijn en alles er maar ongecontroleerd uit gooien. Als Petrus en Johannes het woord krijgen dan is het niet brutaal, maar beleefd ‘Leiders van het volk en oudsten...' zo spreken ze hun tegenstanders aan.
C Vrijmoedig zijn - alles zeggen dat is ook wat anders dan: over van alles en nog wat je mening naar voren brengen Dat is prima om te doen, maar ‘alles zeggen’ is wat anders Dat gaat over één ding dat je heel belangrijk vindt Dat doen Petrus en Johannes. Het gaat over Jezus, die voor hun zo veel betekent Over die ene doen ze het hele verhaal.
Het begint onschuldig: - ze vertellen over zijn leven: wat een weldoener hij was Een mens zo vol liefde en zorg dat ze hem Zoon van God noemen Omdat hij sprekend op zijn hemelse Vader lijkt tot de rand toe gevuld met Gods Geest
Maar het wordt al gauw spannend - ze vertellen over de tegenwerking en de vijandschap die hij opriep en volkomen onschuldig werd vermoord Dat zeggen ze tegen dezelfde machtige mensen die ervoor zorgden dat Jezus aan het kruis eindigde! Je moet maar durven. Maar vrijmoedig zeggen ze alles. Het kruis verzwijgen? Onmogelijk!
Er hoort nog iets bij: dat God hem op de Paasmorgen heeft terug geroepen uit het rijk van de dood, dat hij leeft.
Voor ons idee kan dat helemaal niet.Dood is dood. Einde verhaal. Nou toen, was het net zo’n onmogelijk verhaal. Lariekoek, zeiden Petrus en Johannes toen ze hoorden van een leeg graf en van verschijningen… Tot ze zelf oog in oog stonden met de levende Heer.
Toen begon het tot hun door te dringen dat alles anders is: Niet: dood is dood, maar: de dood is dood Niet: einde verhaal, maar: begin van een nieuw verhaal Niet: een weldoener uit de weg geruimd, maar: zijn Geest die gekomen is.
En die Geest heeft ook vat gekregen op Petrus en Johannes En op die verlamde man, die weer loopt En op al die mensen die bij dat wonder waren Zij gaan verder waar Jezus gebleven is: Zij delen water en brood, zij kleden de naakten, zij bezoeken de gevangenen, zij bieden onderdak aan mensen uit andere landen Zij verzorgen de zieken. Zij schrijven het eerste hoofdstuk van dat nieuwe verhaal
E Maar hebben zij dan geen last van gemakzucht, van gelijkhebberij, van geldingsdrang van agressie, van achterdocht, van eigenbelang?
O ja, dat ben je echt niet zo maar kwijt maar ze weten ook: dat is helemaal de foute motivatie om uit te leven dat is wat Jezus aan het kruis bracht. Daar willen ze niets meer op doen. Voor die stem houden ze zich voortaan doof. Naar die andere stem willen ze horen: Van de Geest die geloof, hoop en liefde wekt.
over die ene (Jezus van Nazareth) - het hele verhaal weldoener, gekruisigd en opgestaan Ze laten niets weg. En dan loopt het uit op: met zijn Geest wil hij wonen in hart en ziel van jong en oud, van vrouwen en mannen, van blank en zwart van homo en hetero, van rijk en arm, van ziek en gezond
Iedereen mag meeschrijven aan dat nieuwe verhaal dat Jezus in de wereld bracht van vrede op aarde, en mensen die tot hun recht komen.
dat we de ongemakkelijke stukken van het geloof overslaan:
Het kruis, dat zo pijnlijk onthult dat wij mensen tot vreselijke dingen in staat zijn: Wat krijgt Jezus een geweld over zich heen.
Het lege graf van Pasen dat laat zien hoe de liefde van God ons geweld kan hebben. Dat te mooi om waar te zijn, daar kun je ook niet mee aankomen.
Maar wat houden we van Jezus over als we kruis en opstanding weglaten? een buitengewoon goed mens. Nou ja: hoe bijzonder is dat? Moeder Theresa, Martin Luther King, Dietrich Bonhoeffer daar zijn er duizenden van.
de kerk voor gezien houden? Omdat we niet het hele verhaal vertellen? Wel dat je een goed mens moet zijn. Maar niet van een Geest, van Jezus die jou - wie je maar bent - en wat je maar van je leven gemaakt hebt met God wil verbinden. die een nieuw leven wekt waar geloof, hoop en liefde bloeien. Dan heb je het mooiste weggelaten!
Alleen een weldoener? Geen wonder dat mensen dan zeggen: Ik zie de meerwaarde van de kerk niet in. Ik kan me net zo goed bij de Zonnebloem aansluiten Of in m’n eentje proberen een goed mens te zijn. Daar heb ik de kerk niet voor nodig.
I Volgens mij ligt hier de toekomst van de kerk: het hele verhaal vertellen van de dood die dood is van een Geest die levend maakt van een koninkrijk dat komt En als we ons daar verlegen mee voelen dan eerst ons verdiepen in de bijbel, in Jezus. Met hart en ziel weer weten wat je gelooft wat je drijft, waar je voor gaat Herbronnen, terug naar de bijbel Want als je zelf niet weet wat je inspiratie is, dan kun je het aan je kinderen aan wie dan ook niet overbrengen. Alleen vuur kan vuur ontsteken. J Vandaag nemen we afscheid van elkaar. Het heeft te maken met mijn gezondheid en energie Maar ook met de zorgelijke toestand van onze kerk.
Ik geef daar niemand de schuld van. En al helemaal niet u die vandaag gekomen bent of thuis meeluistert En nog veel minder al die vrijwilligers die zich voor de goede zaak inzetten.
Ik weet wel dat het voor ons allemaal een groot verdriet is dat onze kinderen en kleinkinderen, buren, vrienden in veel gevallen zulke andere wegen gaan. Geen verkeerde wegen, t zijn prima mensen Maar het verhaal van Jezus heeft hun niet te pakken gekregen.
K Al met al heb ik sterk de indruk gekregen dat ik niet de juiste persoon op de goede plek ben. Wel misschien voor u hier Maar niet voor jongere generaties Niet voor velen aan de rand van de kerk. Hun 'de naam van de Here Jezus' bekend maken over die ene alles zeggen het lukt me niet. - mijn woorden komen niet over - mijn geloof kan ik met hun niet delen.
Er is een ander nodig: Ik wil de Heer niet langer voor de voeten lopen. En ik hoop dat we iemand weten te vinden - die jeugd en jongeren - die mensen aan de rand vrijmoedig het hele verhaal van Jezus vertelt Op een manier die wel binnenkomt.
L U hoort wel: Ik ben niet zonder hoop. Maar er moet wel iets gebeuren. De kerk blijft niet vanzelf bestaan.
Soms hoor ik dat mensen zeggen: 'de kerk zal altijd blijven'. Dat klinkt mooi, en geruststellend Maar ik vind het in de bijbel niet terug.
De kerk zal altijd blijven? Ga dan maar eens naar Lybië, Tunesië, Marokko, Algerije Heel Noord Afrika was vroeger christelijk Augustinus kwam daar vandaan Maar door allerlei oorzaken ging het steeds slechter met de kerk En in de 12-eeuw was het gebeurd. En zo is het gebleven. Het is niet te hopen dat dat ons voorland is.
K Wat heeft Jezus dan wel gezegd? 'Ik ben met u alle dagen' Niet: de kerk blijft...maar de Heer blijft. En overal waar 2 of 3 in zijn naam bij elkaar zijn, daar ben ik in hun midden In een huiskamer met de buren in een sporthal in een schoollokaal of in een echte kerkzaal als hier daar, zegt de Heer, ben ik in hun midden.
Het hele verhaal van die weldoener, gekruisigd en opgestaan van het nieuwe leven door zijn Geest serieus nemen daar zal ik hun niet ontbreken.
En dan staat een verlamde man na 40 jaar weer te springen op zijn benen En dan komt een vergrijsde kerk weer tot leven AMEN. | ||
terug | ||