Hnd 17: 15 - 34
Hnd 17: 15 - 34
Paulus richtte zich tot de leden van de Areopagus en zei: ‘Atheners, ik heb gezien hoe buitengewoon godsdienstig u in ieder opzicht bent. Want toen ik in de stad rondliep en alles wat u vereert nauwlettend in ogenschouw nam, ontdekte ik ook een altaar met het opschrift: “Aan de onbekende god”. Wat u vereert zonder het te kennen, dat kom ik u verkondigen. (Hnd 17: 22v - NBV21) over dat tastend zoeken van God. Hij neemt het geloof van mensen heel serieus. Ook al is het geen geloof in de God van de Bijbel Ook al weet het niets van Jezus en de Geest die gekomen is. Hij zegt niet dat het onvoldoende is Of dat het op niets is uitgelopen En op geen enkele manier maakt hij hun geloof belachelijk. Hij waardeert het als een serieuse poging om God, de ware, de enige te dienen.
Een en al respect...dat is wel iets om te onthouden Zo gemakkelijk kunnen we wijwaterkwasten, klankschalen, een vastenmaand enz. op de hak nemen. Of het iets-isme van onze kinderen en kleinkinderen Maar dan beledigen we hen in dingen die hun heilig zijn. Dan gaat de deur dicht. Dan zullen ze echt niet nieuwsgierig worden naar ons geloof Laat staan dat ze ons de kans geven om van Jezus en zijn God te vertellen.
Trouwens: het IS toch een zoeken en tasten ook bij ons? Wie heeft ooit God gezien? Wie kan God uittekenen? Hopen we niet allemaal af en toe eens op een teken een signaal dat Hij er is en voor je zorgt? En als op vakantie de bergen ons imponeren dan vermoed je even iets van God En bij de geboorte van een kind Of een ongeluk dat nog net goed afloopt Dan vermoeden we opnieuw God Zo zoeken we ons leven af Zo speuren we om ons heen Op de tast naar God.
Blijkbaar kunnen wij mensen niet goed zonder God en geloof We hebben niet genoeg aan wat voor handen is Een leven voor enkel hier en nu is te weinig En er zijn net teveel aanwijzingen dat er wel Iets is We blijven zoeken naar meer: naar zin, naar betekenis.
Dat is altijd zo geweest: waar je ook komt en hoe ver je ook terug gaat in de tijd als je sporen van mensen vindt, vind je ook sporen van geloof: van tastend zoeken naar God (om met Paulus te spreken)
B We spelen blindemannetje We moeten er naar raden wie God is. Geen wonder dat er zoveel verschillende godsdiensten zijn Het ligt er nu eenmaal niet zo dik boven op.
Iemand zei: Er is maar 1 God En al die religies zijn naar die ene God op zoek. In wezen komen al die godsdiensten op hetzelfde neer. op liefde en zorg voor elkaar. En al het andere: wijwaterkwasten, vasten en klankschalen, besnijdenis doop en avondmaal...dat is maar bijzaak.
En hij vertelde een verhaal over een koning van een groot land. De koning stoort zich eraan dat Joden, Christenen, Moslims, Hindoes en Boeddhisten het niet met elkaar vinden kunnen. De spanningen lopen op. Hier en daar een aanslag. De onenigheid is een gevaar voor de vrede in zijn rijk. Hoe moet dat nu verder?
Op een dag laat hij de leiders van de religies bij zich komen. Als ze er zijn, doet hij ze een blinddoek voor. Jullie zullen straks met je handen iets voelen en dan moeten jullie zeggen wat het is. Ik ben benieuwd of jullie er al tastende uitkomen.
De 5 religieuze leiders zien niet hoe een grote olifant de zaal binnenkomt. Ik weet het, zegt de eerste die de staart in handen heeft: dit is een stevig touw. De tweede voelt aan een van de poten Nee, dit is een dikke, stevige pilaar. De derde legt zijn hand op de slurf Volgens mij is dit een waterslang De vierde voelt de punt van de slagtand Ik denk dat het om een speer gaat. De vijfde zit aan het oor: een rafelige waaier.
Een touw, een pilaar, een waterslang, een speer en een waaier. Wat is het nou vraagt de koning? We komen er niet uit, zeggen de leiders. Dan laat de koning hun de blinddoeken afnemen en zien ze tot hun verrasing: de olifant. En de koning zegt: Zo is het ook met jullie geloof en godsdienst: Jullie hebben allemaal een klein stukje van God in handen gekregen Maar al die stukjes samen horen bij één en dezelfde God En die ene God is veel groter, en heel anders dan jullie ieder voor zich geloven. Net zo als die olifant groter en anders is dan dat touw, en die waterslang die je voelde.
Het klinkt overtuigend. Het is ook een aantrekkelijk idee: alle godsdiensten in wezen hetzelfde
Maar toch vraag je je af waarom gelovigen dat zo heel anders beleven. Want besnijdenis is voor Joden geen bijzaak En zeg niet tegen christenen dat doop en avondmaal maar onbelangrijke dingetjes zijn. En ga niet tegen moslims zeggen dat ze eigenlijk in Jezus en zijn God geloven Daar zijn ze het echt niet mee eens.
En nog wat anders. Het verhaaltje klopt niet. Want wij hebben allemaal wel eens een olifant gezien En dan weet je dat slurf en slagtand en staart en poten bij elkaar horen en samen 1 olifant vormen. Maar geen van ons heeft ooit God gezien. Niemand weet of besnijdenis en vasten en boerka's en klankschalen en imponerende bergen en wonderlijke reddingen allemaal aan God vast zitten. Niemand kan weten of al die godsdiensten op hetzelfde neerkomen. Ook die wijze koning niet Ook hij is geblinddoekt Ook hij moet het net als u en ik doen met een paar aanwijzingen de pracht van de natuur een toevallige gebeurtenis dromen en visioenen de roes van de liefde de vervoering van een heilige oorlog
Misschien was die toevallige gebeurtenis echt niet meer dan toeval Misschien heeft God wel een hekel aan geweld en wraak Misschien horen er nog wel heel andere dingen bij God: vrede, recht, gezondheid. Wie zal het zeggen?
We komen niet verder dan al tastende zoeken
dan treft hem al die godsdienstigheid in de stad. Langs de straten, op de pleinen overal treft hij tempels aan en beelden en altaren De bevolking van Athene is door en door religieus De mensen geloven dat er wel iets is.
Er is zelfs een altaar gewijd aan de “onbekende God”: geen naam, geen beeld: alleen een plek om te bidden, om een offer te brengen. Blijkbaar ook toen al mensen die het bij de bekende goden en de gebruikelijke religies niet konden vinden. Mensen net als wij uitgekeken op God en de kerk Mensen die ook toen al wisten: er is wel iets... Voor hen een altaar voor de onbekende God.
Blijkbaar is er in ons iets als een religieuze antenne iets in je hart of ziel waardoor je gevoelig bent voor signalen die op Iets wijzen: of het nu de machtige bergen zijn of een toevallige gebeurtenis het komt over als een hint, een aanwijzing het zegt ons dat er meer is: een goede macht. Een Geest. Iets...
Ach, dat is maar wensdenken, zeggen de atheïsten.... je maakt jezelf maar wat wijs. Het zijn maar indrukken... Dat Iets bestaat niet echt. Er is niet een goede macht, een Geest.
Maar: wat je ziet met je oog zijn dat ook “maar” indrukken? Als ik een auto recht op mij zie komen, twijfel ik geen moment Die is echt! En ik spring weg.
En de muziek die je hoort met je oor is dat “alleen maar” inbeelding? Die is er in het echt. Daarom houd ik rekening met de buren als ik een cd-tje opzet.
Mijn zintuigen geven me een indruk van een werkelijkheid die er is, die echt bestaat Die er ook nog is, als ik blind geworden ben of doof.
Zou ik ogen hebben ontwikkeld als er niet iets was om te zien?
Zijn mensen daarom wereldwijd, de eeuwen door al tastende op zoek gegaan naar de onbekende God in de hoop hem ooit te mogen vinden?
E Voor Paulus is het duidelijk: Zo heeft God ons gemaakt: als zoekers met een antenne Maar al tastende vinden we hem niet. Mijn religieuze antenne staat niet goed afgesteld Die vangt wel van alles op bij het zien van hoge bergen enzo maar die aanwijzingen brengen ons niet bij God. Er zit teveel ruis op de lijn.
na eeuwen van tasten en zoeken na tijden van onwetendheid een nieuwe aanwijzing gegeven: een mens: Jezus Als je wilt weten wie God echt is vergeet dan eens al die andere aanwijzingen en let eens op Jezus: Hij is het helderste venster op God.
Mensen, u en ik, zijn dat ook wel een beetje: venster op God maar ons glas is beslagen, vervuild. Wij maken God niet goed zichtbaar Onze godsdiensten en kerken geven een vervormd beeld van Hem
Daarom moest Jezus komen. Als hij bidt: uw naam worde geheiligd dan wil hij niets liever dan dat Gods naam weer bejubeld wordt als bron van vreugde. En als hij bidt: uw koninkrijk kome dan is dat helemaal zijn ideaal hij heeft niets daarnaast: een bedrijf, een carriere En als hij bidt: uw wil geschiede dan meent hij dat...en geeft hij zich over aan zijn beulen en sterft aan het kruis.
Hij is 100% transparant tot op God En de God die zich door hem laat zien? Eén en al liefde, vergeving, barmhartigheid Al ons tasten en dwalen...al onze falen en tekort wil hij voor lief nemen om maar een plek in ons hart te krijgen.
de ogen te openen voor Jezus meer nog: voor de God van Jezus En met die boodschap staan we als kerk nog steeds op de markt van geloof en zingeving.
Een goed verhaal over mensen die verlangen naar meer over ons die als blindemannetjes zoeken en tasten naar Iets en soms vermoeden dat ze warm zijn en dan weer merken dat het weg is.
Een goed verhaal over God die ook verlangt naar meer die heel behoedzaam, tastenderwijs op zoek gaat naar mensen. Niet met geweld dringt hij zich op. Dat is niet zijn stijl. in een mens laat hij zijn liefde zien. Door het verhaal van Jezus laat hij zich in het hart kijken.
En nu is het aan u en jou en mij wat we hiermee doen. In Athene halen de meeste mensen hun schouders er over op. Zij houden het liever bij die onbekende God waar je zo heerlijk over filosoferen kunt. Of kwam het te dichtbij: want een God die je met liefde vervult dan kan het niet anders of je naaste komt in beeld: de armen, de slaven, vrouwen en kinderen, de zieken, iedereen, zelfs je vijand!
Een paar mensen komen wel tot geloof. Voor hen vallen de stukjes van de puzzel op hun plek: hoe ze aldoor maar tastten zonder te vinden en hoe ze nu door een onbekende God gevonden waren. En voortaan noemen ze hem net als Jezus: “onze Vader in de hemelen” En hun kwam het niet te dichtbij: zij deelden de liefde van God met armen en zieken, met slaven en knechten met wie er maar op hun weg kwam.
Wij mogen nog heel lang geloven in meer, in iets en blijven tasten... Daar heb ik met Paulus heel veel respect voor maar ook een beetje zorg. Er is zoveel meer van God te vinden: In Jezus Er is zoveel meer te doen: voor je naaste. AMEN | ||
terug | ||