Joh 2: 1-11
Joh 2: 1-11
Lees ook uit Pred 3: 16 - 22; 8 : 10 - 14 en 9: 1 - 3 Luisterliedje van Wim Sonneveld water bij de wijn (deel 1) Water bij de wijn A Water bij de wijn Dat klinkt niet best. Maar toch: is het soms nodig Nu helemaal in ons land: Vier partijen met elkaar in overleg om een regering te vormen Als ze allemaal voet bij stuk houden komt het er niet van. Je kunt wel principes hebben maar een ander heeft ze ook Dan moet je een compromis zoeken. Dan komt er tenminste nog iets van je principes je plannen en idealen uit. Wat ik maar wil zeggen; T is niet altijd verkeerd om water bij de wijn te doen B Maar water bij de wijn dat pakt ook wel eens verkeerd uit: Piet (uit het liedje van Wim Sonneveld) Piet die droomde van avonturen en verre reizen en de golf van Mexico maar het kwam er nooit van: z'n vriendin, een gezin met kinderen... Op vakantie naar Lochem, meer zat er niet in. Jammer, hij eindigt als een verzuurde man. Prediker (koning Salomo) moet ook al met minder genoegen nemen: Toen hij jong was, genoot hij ervan om koning te zijn, een paleis te bouwen Jeruzalem mooi te maken Het leven lachte hem toe Het bruist en sprankelt als goede wijn. Maar nu komt het hem zo leeg en tevergeefs over. Hij kan er niets van meenemen... Straks profiteren anderen van zijn levenswerk. De wijn smaakt niet meer. Zo gaat het vaker in het leven: eerst de goede wijn...dan de slechte C Je huwelijk zo feestelijk begonnen... na zoveel jaren is alles zo voorspelbaar geworden de wijn is op... En je zegt tegen jezelf: zo gaat het nu eenmaal dat hoort bij het ouder worden Water bij de wijn. Je werk eerst zo uitdagend en leuke collega's maar nu protocollen, uren verantwoorden de meeste tijd achter de computer de wijn is op... En je zegt tegen jezelf: t is wat het is en het salaris maakt veel goed Water bij de wijn. Je geloof: ooit was je zo enthousiast voelde je dichtbij God Maar op een of andere manier is dat niet meer zo: er gebeurden nare dingen er kwamen vragen en twijfels En die blijdschap van vroeger is weg De wijn is op En je doet water bij de wijn: ik geloof wel dat er iets is, zeg je bij jezelf een geest, een goede macht maar verder ben ik er niet mee bezig D Water bij de wijn doen... Met minder genoegen nemen Leven waaruit de feestelijkheid verdwijnt Een feest dat in het water valt Moeten we daar genoegen mee nemen? Of is het onmogelijke toch mogelijk? water in wijn een feest van de afgang gered een leven waarin weer iets van vreugde terugkeert? (deel 2) een wonder is een teken E Hier aan mijn hand heb ik een ring. Wat kunnen we over die ring zeggen?
Maar t is ook oppervlakkig, buitenkant, nietszeggend. Het echte verhaal van deze ring is dat het een trouwring is. Daarom is hij rond: zonder begin en eind: eeuwig zal onze liefde zijn En van goud, dat niet roesten kan: edel en zuiver moet onze liefde zijn Vol symboliek er zit ondertussen een heel verhaal aan vast: herinneringen aan onze trouwdag de dure beloften de hoge verwachtingen en wat we er samen van gemaakt hebben en wie we nu voor elkaar zijn Dat zit allemaal aan deze ring vast het is een teken…met een diepere betekenis. Je hebt niks van deze ring begrepen als je enkel de buitenkant ziet: zo groot en rond en van goud dat is maar oppervlakkig. Hij hoort thuis in een bepaald kader. Het verhaal er achter…daar gaat het om. F Het evangelie vertelt hoe Jezus een wonder doet: hij verandert water in wijn De evangelist zegt erbij: dit is het eerste wonderteken van de Heer. Dus net als bij die ring moeten wij niet bij de oppervlakte blijven staan met vragen als: hoe lang was het feest al aan de gang? en hoeveel liter water gaan er in een reinigingskruik? en kan het eigenlijk wel: water in wijn? Dit wonder is een teken…net als de ring het verwijst naar iets anders. Er hoort een verhaal bij. Ja, maar welk verhaal dan? In welk kader moet je dit teken zien? G Wij zien wonderen vaak in verband met God met het beeld dat we van God hebben: Het Opperwezen, dat alles kan En als Jezus water in wijn verandert dan zeggen we bij ons zelf: zie je wel: Jezus is de Zoon van God…hij kan alles. Op een of andere manier doen we dat als vanzelf. Zo is ons dat geleerd. En toen we nog kinderen waren vonden we dat geweldig. In die grote, onbekende wereld zou God ons vast en zeker helpen en beschermen. Maar nu zijn we groot geworden. En nu hebben we moeite gekregen met een God die alles kan en af en toe komt helpen Want: als God alles kan, waarom gebeuren er dan geen wonderen meer? En: als God liefde is, waarom werd mijn gebed dan niet verhoord? Elke keer als de wijn op raakt, en het leven geen feest meer is, komen ze: die vragen en waaroms. En terecht. Het leven geeft er alle aanleiding toe. Misschien moesten we wonderen maar niet meer zien tegen de achtergrond van een God die alles kan. Dat is niet het goede kader. Dat is niet het goede verhaal bij dit teken. Wonderen zijn een teken van iets anders. H Jezus is ook al bang dat de mensen het wonder verkeerd zullen opvatten. Het zien als een bewijs van Gods macht. Maar is dat wat wij nodig hebben? Maakt dat ons leven weer feestelijk? Wat wij werkelijk nodig hebben is wat anders: is een bewijs van Gods liefde Een bewijs zo hartverwarmend, zo vertrouwenwekkend dat het alle koude en wanhoop uit ons hart verdrijft Wat wij nodig hebben, is dat zijn liefde ons inspireert tot dienen en delen. Wat wij nodig hebben is de zekerheid dat Gods liefde ons nabij is en blijft in leven en in sterven beide Dat is onze enige troost, zegt de catechismus, ons enige houvast. I Daarom zegt Jezus: jullie zijn te vroeg mijn ure is nog niet gekomen dat komt nog, binnenkort als het goede vrijdag en Pasen wordt Dat is het uur dat de liefde van God in Jezus tot het uiterste gaat als hij zichzelf geeft en sterft aan het kruis Het uur dat alles verloren lijkt datzelfde uur brengt aan het licht dat zijn liefde alle tegenwerking en vijandschap verdraagt In die ure is het zonneklaar : zijn liefde laat zich door geen lijden van de wijs brengen In die ure wordt openbaar : zijn liefde is door geen dood of graf te doven. In het uur dat God onmachtig lijkt blijkt zijn liefde alles te overwinnen! J Jezus wil liever geen wonder doen. Het enige wat hij wil: is de liefde van God openbaren onthullen…de sluier omhoog doen en ons een blik in het hart van God gunnen En dat gebeurt op goede vrijdag als hij sterft aan het kruis dan zien we dat Gods liefde nergens voor terugschrikt En het gebeurt op de morgen van Pasen, op de derde dag als hij als de Levende verschijnt Dan zien we dat Gods liefde de dood te boven komt Alles wilde hij hebben...alles kon hij hebben. > Lauren Daigle: How Great Thou art (deel 3) water in wijn! K En toch doet Jezus dit wonder. Met de nodige aarzelingen Het gevaar is groot dat zijn wonder opgevat wordt als een bewijs van Gods machgt ipv als een bewijs van een God van liefde van liefde die tot het uiterste gaat. Toch dit wonder. Want al voor dat het goede vrijdag en Pasen is geweest zijn er mensen die van de liefde van God in Jezus weten Maria zijn moeder gelooft dat. Zijn discipelen vermoeden ook al zoiets. En wat zal hun aarzelende geloof beschadigd raken als hij bij zijn weigering blijft... Maria kan gewoon niet geloven dat het nee van Jezus zijn laatste woord is. Tegen de bedienden zegt ze: jullie moeten alles doen, wat hij zegt En dan is het of Jezus niet meer kan achter blijven. Nu zal een tipje van de sluier omhoog gaan Nu krijgen Maria en de discipelen niet een staaltje van Gods almacht te zien Maar van een liefde zo sterk en vurig dat water in wijn verandert. teken van wat komen gaat: voorproefje van Pasen, het is de derde dag! dag van de Opstanding L Wat zal dat betekenen als die liefde in uw en mijn leven komt? Zo vaak is bij ons de wijn op. Dan tintelt het leven niet meer. Is er enkel maar water, zonder kraak of smaak: school en werk: een grote sleur veel drukte om dingen die er niet echt toe doen soms zorgen, grote zorgen een periode van verdriet en rouw Zal dat altijd zo blijven Moeten we dan tot het einde toe de rit maar uitzitten droef en mat en gelaten tot magere hein het laatste scheutje water bij de wijn komt doen, (om met Wim Sonneveld te spreken) Of kan ons leven nog weer fris en sprankelend worden als goede wijn beter nog dan in het begin Zal het betekenen dat water in wijn verandert? M Daarvoor is geloof nodig. Nee, niet het geloof dat God alles kan wat kan. Met dat geloof gaat je hart niet open. En dan gebeurt er weinig of niets. ziende blijf je blind en horende doof en de wijn raakt op Geloof is nodig het geloof dat in Jezus en goede vrijdag en pasen de liefde van God heeft gezien en daar blij om is en er zich aan toevertrouwt Met dat geloof gaat je hart open En dan weet je nooit wat er gebeuren zal: blinden die zien en doven die horen water in wijn. Ik dacht dat ik zien kon en dat ik ogen had gekregen ik zocht in de nacht naar het licht En ik kwam steeds mezelf weer tegen Maar de blinkende Morgenster Die liet me zien hoe blind we zijn En water werd wijn Water werd wijn (Elly en Rikkert) N Geloof is nodig En dan maar doen wat Jezus zegt. En het aardige is: dat zijn geen moeilijke dingen: vul de kruiken me water. Je hoeft van Jezus niet te vasten tot je een ons weegt Je hoeft van Jezus een voettocht naar Jeruzalem te maken Niks van zulke topprestaties Geen moeilijke dingen, gewoon: als je bidt, zeg dan: onze Vader die in de hemelen zijt en vergeef elkaar als het eens nodig is en wees blij met wie blij zijn en wees verdrietig met wie verdriet heeft en maak je geen zorgen voor de dag van morgen zet je zinnen niet op geld en goed Zulke aanwijzingen en nog veel meer: eenvoudig als water. Maar wie ze doet met de liefde van God in zijn hart die zal merken: dit doet me goed hier ben ik voor bedoeld dit bewaart mij voor onverschilligheid en verbittering ik vind weer zin en betekenis water in wijn, hele goede zelfs. O Dit heeft Jezus gedaan als eerste wonderteken, vertelt Johannes, tamelijk nadrukkelijk. Want één, dat is niet gewoon: nummer één. Maar vooral ook één in de zin van: de eerste van vele wondertekenen meer Al die andere zijn als deze ene: ze staan in hetzelfde kader ze vertellen hetzelfde verhaal ze verwijzen niet naar de macht van God ze verwijzen naar de liefde van God. de liefde die tot het uiterste gaat. En als we nu eens met diezelfde bril op kijken naar ons leven nu: zouden we dan ook wondertekenen ontdekken: de dagen die langer worden de liefde van je man, je vrouw, de vrienschap van je vrienden je gezondheid of de zorg van dokters en verpleging dit huis om samen te komen brood gedeeld de eerste stap gezet en het ijs gebroken heel gewone dingen? of wonderen, tekenen die opnieuw iets van de liefde en goedheid van God laten zien? Niet zo zuiver als in Jezus in het uur dat hij zichzelf geeft Maar toch: spreekt niet alles van God en zijn liefde? zegt het niet dat het leven ten diepste goed is? Wat zou het mooi zijn als we probeerden het zo te zien en te beleven. en elkaar daarin aanmoedigen en toenemen in geloof, hoop en liefde. AMEN > Lied 858 Vernieuw in ons o God uw liefde, lentelicht. | ||
terug | ||