Jona 3
Jona 3
Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’ De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. (Jona 3: 4 - 5 NBV21) dat we als Jona in de vis hebben gezeten en dat er gelukkig een eind aan kwam: Als man en vrouw maakten we een moeilijke tijd door maar nu zijn we er er uit Of je maakte een zenuwslopende tijd door in het ziekenhuis maar nu ben je gezond verklaard Je had grote zorgen om je werk maar gelukkig gaat het nu weer goed met het bedrijf Goddank: eindelijk weer vaste bodem: je vindt jezelf terug als Jona op het strand.
Waarom redt God Jona? om hem te laten genieten van een welverdiende rust na alle drukte?
Nee, Jona is niet voor zichzelf gered; Jona is gered voor Nineve Hij moet er op uit : om de mensen die van God en zijn gebod niet weten te waarschuwen dat het zo niet goed gaat en niet goed komt en vooral dat het ook niet heel anders kan en dat het nog niet te laat is. Jona betekent duif: vredesduif als hij die naam waar wil maken moet hij boodschapper zijn van de liefde en zorg en trouw van God
Waarom werd u geholpen met uw huwelijk en gezin? Om weer over te gaan tot de orde van de dag alsof er niets gebeurd was? Waarom bent u van die ernstige ziekte genezen? Om het gewone leven weer op te pakken? Ben je wel "beter?" als je "weer helemaal de oude bent?"
Wij zijn christenen...zijn genoemd naar Christus Da kan alleen maar als we doen zoals hij en ons niet terug trekken uit deze wereld maar ons inzetten voor de mensen in onze omgeving en omzien naar wie ziek en eenzaam zijn en tegengaan wat ronduit verkeerd is: racisme, vreemdelingenhaat.
Dan zijn we het zout der aarde het licht voor de wereld Dan maken we het verschil.
B God roept Jona voor de tweede keer. Ik denk dat er geen werkgever is die zo met zijn personeel omgaat Als een postbode weigert de post rond te brengen kan hij ontslag verwachten Dat PostNL hem weer de wijk in stuurt met een zak vol brieven, dat zien we niet gebeuren. Heel anders gaat het toe in het Koninkrijk der Hemelen: God stuurt Jona voor de tweede keer naar Nineve.
Door zijn vlucht is Jona juist extra geschikt geworden voor zijn taak. Hij heeft aan den lijve ondervinden hoe verschrikkelijk het is om God ongehoorzaam te zijn weg te vluchten: dat levert storm op, onheil. Haast was hij erin gebleven... Maar in de vis is hij tot God gevlucht en heeft gebeden: o God, help mij... En zo heeft hij door schade en schande geleerd dat God als het erop aankomt: niet een God is van vergelding en straf en ondergang maar een God van vergeving, van genade, van leven. Opgelucht haalt Jona weer adem. Er is dankbaarheid en vreugde, blijdschap.
In naam van deze strenge en bovenal genadige God moet Jona naar Nineve In gedachten zien we het al voor ons: Jona zal zich herinneren hoe hij ongehoorzaam was en hoe trouw en genadig zijn God. Jona zal zich herinneren hoe geweldig het was om de zon weer in het water te zien schijnen Hij zal stralend door de stad lopen en niet kunnen zwijgen van de goedheid van God en de schoonheid van het leven. Hij zal staan zingen in de straten en op de pleinen Hij zal nauwelijks een ongenadig woord over zijn lippen kunnen krijgen want hij is zelf genadig behandeld
Zo stuurt God Jona na de vis erop uit Zo mogen wij na een moeilijke periode in ons leven na een ziekbed, na een tijd van zorgen en wanhoop als nieuwe mensen leven en het uitstralen aan iedereen hoe goed en kostbaar het leven is hoe geweldig het is God te kennen die redt en bevrijdt en vergeeft.
C Zo komt Jona in Nineve, een stad als Amsterdam Ik stel me voor dat Jona bij het Centraal Station uitstapt de zakkenrollers van het lijf probeert te houden voorzichtig een weg zoekt tussen de druggebruikers en bedelaars door hij werpt een blik in de hallen met rijen gokautomaten de donkere nauwe straatjes gaat hij liever maar niet in Hij komt door de hoerenbuurt langs cafe's met schetterende muziek en de overvolle winkelstraten
Nineve is een stad van 3 dagreizen staat er maar Jona is na 1 dag wel klaar: deze stad, deze mensen deugen niet: een goddeloze bende is het.
Heeft Jona echt Nineve gezien, de mensen leren kennen? Ik denk het niet: Hij maakt geen praatje met die man op het bankje in het park Hij ziet niet hoe de kinderen met elkaar spelen Hij merkt niet op hoe in sommige straten mensen naar elkaar omzien de verloedering en de eenzaamheid proberen tegen te gaan Hij verdiept zich op geen enkele manier in de problemen van wie dan ook. Het is allemaal een pot nat. Door en door slecht
Het is een houding die ons vast bekend voorkomt: wij kunnen zo gemakkelijk oordelen: die jeugd van tegenwoordig: ze weten niet wat werken is die asielzoekers: profiteurs zijn het die drugsverslaafden: tuig Scheiden is zo gemakkelijk tegenwoordig,
Maar hoever zijn we erin gedoken: 1 dagreis Hebben we wel eens een asielzoeker gesproken? Een verslaafde? Hebben we ons verdiept in hun achtergronden?
Jezus keek niet als Jona naar de mensen: Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, omdat ze voortgejaagd en afgemat waren als schapen die geen herder hebben.
D Jona houdt het na 1 dagreis wel voor gezien van zijn blijdschap en dankbaarheid is niets meer over deze stad, deze mensen deugen niet. Het is een goddeloze bende Het zal Nineve niet anders vergaan dan Sodom en Gomorra "Nog 40 dagen en Nineve wordt ondersteboven gekeerd!"
Een echte donderpreek: geen woord van genade, geen oproep tot bekering alleen maar het aanzeggen van de ondergang Jaren lang is er op die manier ook in de kerken gepreekt; geen mens deugt, alleen maar hel en verdoemenis
Dat is slechte prediking: bangmakerij. Jezus deed het anders: die maakte het goede bij de mensen los niet door ze uit te kafferen maar door hun te laten merken dat ze de moeite waard zijn. Eerst van mensen houden. En dan pas zeggen dat het anders met ze moet en kan Waarom zou een mens veranderen als er niemand is die op hem hoopt, op hem wacht?
En toch bekeert Nineve zich! Was het dan toch goed van Jona om zo de mensen bang te maken?
Maar nu moeten wij niet denken: zie je wel, als je mensen maar goed de wacht aanzegt, dan willen ze wel. Dat wil het verhaal juist niet zeggen. de mannen van Nineve geloofden Jona niet zij geloofden God, dát staat er.
Ze zagen Jona ahw nog met het zeewier in zijn haar door de straten lopen Kan God zo'n mislukkeling gebruiken? is God zo'n nietsnut genadig? Dan is hij misschien ons genadig Wie weet, God mocht zich omkeren en berouw krijgen en zijn brandende toorn laten varen opdat wij niet ten onder gaan...wie weet, misschien...
En al de heidenen olv hun koning gingen boete doen en bekeerden zich. Niet door de bangmakerij van Jona; maar in geloof, in vertrouwen op God: Zij beseften beter dan Jona: wie weet, misschien laat Hij zich verbidden Jona deed het niet en Jona deed het wel. Een kromme stok, een rechte slag.
E Soms vliegt het op je aan: er is veel verkeerd in mijn leven. Dan kun je je niet meer voorstellen dat God nog met je zou verder willen. Dat is je geweten in de rol van Jona.
Dan weten we nu ook dat er hoop is: misschien, wie weet mocht God zich omkeren en berouw krijgen en zijn brandende toorn laten varen. Dan neem je het oordeel van God over het kwaad in je leven wel serieus maar nog veel serieuzer geloof je dat het laatste en diepste woord van God een woord van vergeving, van heil en leven is.
Je beroept je ahw op God tegen God Heer: U bent de enige die mij veroordelen kunt en daarom de Enige die mij redden kan: "O God, wees mij zondaar genadig." Dat zijn gebeden naar Gods hart: die wil Hij verhoren
De bekering van Nineve is niet een zaak van het hart alleen. Het blijft niet beperkt tot bidden...het heeft een uitwerking: Niet in die zin dat er tempels of kerken gebouwd worden de bewoners gaan niet wat meer aan godsdienst aan Ze bekeren zich van het onrecht, beter vertaald: van het geweld. Precies dat is het dat God tegen heeft op Nineve Niet de onkerkelijkheid, maar de onmenselijkheid.
Nineve bekert zich van het geweld. stel je voor Amsterdam: je hoeft je fiets niet meer op slot te zetten je kunt veilig over straat lopen, ook in het donker voor de bedelaars en verslaafden is een hulpprogramma opgezet krottenwijken worden opgeknapt er is een einde gekomen aan de verkwisting in hoge kringen aan steekpenningen en corruptie
Het lijkt wel een sprookje, een droom. Maar die droom is het visioen van vrede dat de bijbel ons geeft: Nineve verandert: een stad die een beetje gaat lijken op de stad van God / op het Jeruzalem van straks.
Dat kan ook met onze stad gebeuren: mensen die met elkaar een echte gemeenschap vormen warm en hartelijk, open voor iedereen. Wie gelooft in God...wie zich door Jezus laten inspireren gaan daarin voorop Samen met alle mensen van goede wil. AMEN.
| ||
terug | ||