Luc 23: 47
Luc 23: 47
Goede Vrijdag 2019 De Passio volgens Lucas en overdenking Lucas 23:47 “Waarlijk deze was een Rechtvaardige” A Is dit niet de opgave van ieder mens: God liefhebben, vertrouwen, dienen Je naaste liefhebben, helpen, troosten, vergeven Dat is het grote gebod Dit is onze roeping, onze bestemming. En wie zo doet - van harte, niet berekenend - die heet een rechtvaardige. Gevormd door de bijbel, de kerk, het voorbeeld van Jezus weten we dat het zo moet. Diep van binnen voelen we het aan als de waarheid over ons leven: God en je naaste… Als we heel eerlijk zijn voor onszelf en goed luisteren naar wat er leeft in ons hart weten we: hier komt het op aan: God en je naaste…altijd en overal. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan: Ga er maar aan staan: God liefhebben? in voorspoed schiet er gemakkelijk bij in in tegenspoed brengen we het moeilijk op bij ziekte of verdriet komen de protesten, de vragen, de verwijten… en soms blijven we daarin hangen Komen we niet meer zover dat we een moeilijke weg gaan samen met God. En je naaste liefhebben? als het je vrienden zijn is er geen kunst aan Maar je hebt ook met buren, met collega’s te maken die je misschien niet zo liggen En die onbekende die op je weg komt? een vluchteling, een dakloze? Dan komen de uitvluchten: geen tijd En de slimme vragen: wie is mijn naaste eigenlijk? De lat ligt hoog, te hoog Dat grote gebod is teveel gevraagd. En het irriteert ons als we eraan herinnerd worden. B Dat grote gebod komt van Jezus Zo vatte hij al de aanwijzingen in de bijbel samen: heb God lief en je naaste als jezelf. Bij hem bleef het niet woorden. Hij maakte het waar. Telkens weer is hij te vinden in de synagoge bezig met de Bijbel en in de tempel op de grote feestdagen en in de stilte om te bidden Hij leeft in een volkomen vertrouwen op God die hij Abba, Vader noemt. Zo heeft hij God lief Telkens weer is hij te vinden bij de mensen: juist bij hen die er uit liggen: de hoeren, de tollenaars, de bezetenen, de melaatsen voor wie niemand een naaste wilde zijn… hij ziet naar ze om. Zo heeft hij de mensen lief Dat gaat irriteren… We willen wel tot op zekere hoogte God geloven en goed zijn voor de mensen Maar zo radicaal als Jezus doet…dat gaat te ver… En vandaag zien we waar die irritatie op uitloopt: Jezus komt alleen te staan: Judas verraadt hem voor een handvol geld Petrus is bang voor zijn eigen hachje en laat hem in de steek de priesters moeten hem niet Pilatus en Herodes buigen het recht om de lieve vrede en een opgezweept volk roept: kruis hem, weg met hem. Zou u, zou ik anders hebben gedaan, als we toen daar waren geweest? En de edelste mens die ooit geleefd heeft die alleen maar wilde genezen en helpen die alleen maar iedereen met God wilde bereiken hij eindigt op een kruis Zo irriteert het ons als iemand echt ernst maakt met dat grote gebod. Wat hij zegt en hoe hij doet dat kan toch niet waar zijn? Waar blijven we als we moeten vergeven 70 maal 7 keer? Waar blijven we als we onbezorgd bij de dag gaan leven als de vogelen des hemels en de bloemen des velds? Het is de stem van de angst die de overhand krijgt. De angst om onszelf te verliezen. C Jezus heeft niet zomaar wat gezegd toen hij ons het grote gebod gaf. Hij geloofde er zelf heilig in. Hij ging ervoor…een leven lang…koste wat kost En toen de iritatie uitgroeide tot verzet en tot vijandschap is hij niet van koers veranderd Bewust is hij de weg naar Jeruzalem gegaan. Hij wist heel best wat daar op hem wachtte: Getsemaneh, een schijnproces, Golgotha, de dood. Jezus wil er wel voor weg - wij hoorden zijn gebed - maar niet door zichzelf ontrouw te worden door te verraden alles wat hem heilig is. Daarom kan deze beker hem niet voorbij gaan. Jezus laat zich niet regeren door angst en zelfbehoud Hij laat zich bepalen door zijn (en onze) roeping God en de mensen lief te hebben. Dan moet het wel zo lopen dat Jezus eindigt op een kruis. En zelfs dan, aan het kruis als iedereen hem in de steek laat als zelfs God zich verbergt en de zon verduisterd wordt dan nog blijft Jezus bij het grote gebod: Hij verwenst dan niet zijn vijanden, de soldaten, de beulen Maar bidt voor ze: vergeef het hun, ze weten niet wat ze doen en tot die naast hem hangt zegt hij: heden zul je met mij in het paradijs zijn Hij heeft zijn naasten lief tot het bittere eind Hij vervloekt dan niet zijn leven, zijn God maar eindigt met Vader in uw handen beveel ik mijn geest Hij heeft God lief tot in de dood. Deze dood past helemaal bij Jezus het is hem niet uit de hand gelopen Hij wilde het grote gebod vervullen En dat heeft hij gedaan…koste wat kost Daarom zegt de hoofdman: deze mens is een rechtvaardige. D Wat doet deze geschiedenis met u en mij? Misschien is het eerste wel dat wij schrikken van het geweld dat Jezus over zich heen krijgt. Schuilt dat in ons? Komt dat naar buiten als Jezus / of een andere rechtvaardige! ons aan het het grote gebod herinnert en het voorleeft? Is die angst in ons zo machtig? Dat zelfbehoud in ons zo sterk? Kan het zo met ons op de loop gaan? Ik vertrouw me zelf niet meer, na deze geschiedenis. Wat kan die angst wegnemen en vertrouwen wekken? Wat kan dat zelfbehoud doen omslaan in overgave? Daarvoor is het nodig dat wij op Jezus letten. Hoe hij ons heeft opgezocht en heeft gesproken van geloof, van hoop en liefde Hoe hij dat heeft voorgedaan En heeft volgehouden tegen al ons geweld in. Dan komen wij een liefde op het spoor zo groots: zuiver en puur, krachtig en sterk het is de liefde van God. En wie gelooft ontvangt die liefde en een beetje van die angst maakt plaats voor vertrouwen en een beetje van dat zelfbehoud maakt plaats voor overgave En stukje bij beetje kunnen we daarin groeien en toenemen in geloof, hoop en liefde. Zo worden wij andere mensen: door de liefde van God in Jezus. Van mensen die de weg kwijt zijn en vol geweld zitten maakt Hij nieuwe mensen. Om dat te bereiken is Jezus zijn weg tot het einde gegaan. Heeft zichzelf als offer gegeven niet om God te veranderen, maar om ons tot liefde te bewegen. God is het die ons door Jezus verandert, die ons voor zich inneemt die ons met zich verzoent. En met de hoofdman onder het kruis loven en danken ook wij onze God waarlijk deze mens Jezus was de rechtvaardige. AMEN | ||
terug | ||