Luc 24, 13 - 35
Luc 24, 13 - 35
De Emmaüsgangers - En ze zochten in hun geheugen naar bijbelse verhalen en Messiaanse teksten. En toen gingen die twee aan tafel. De één brak het brood en de ander sprak de zegen uit...en toen zagen ze het in de zaal gewoon gebeuren: even leek het wel of Jezus bij hen aan tafel zat. Wat had de Heer ooit gezegd? Overal waar 2 of 3 in mijn naam bij elkaar zijn, daar ben ik in hun midden. (Mat 18: 20)
A groet Wij hadden het nog zo gevierd vorige week: de Heer is opgestaan… En we dachten aan Jezus, aan het mooie dat hij bracht: vrede met God goede verhoudingen met de mensen hoe hij geloof, hoop en liefde wist wakker te maken. En we vierden hoe God daar Ja en Amen op heeft gezegd Door Jezus uit de doden op te wekken heeft de Eeuwige hem gelijk gegeven en bevestigd alles waar hij voor stond. En wat waren we blij en wat zongen we opgetogen Halleluja Nu zijn we een week verder. En de wereld lijkt wel niets veranderd Naast het geloof zijn er weer de twijfels als vanouds is er wel een God is zijn goede Geest wel om ons heen? En naast de hoop steekt de wanhoop weer de kop op hoe lang nog zal die oorlog duren in Oekraine zal het nog goed komen met het klimaat? En de liefde? ook die heeft het moeilijk: dienen en delen en vergeven.... ik zit mezelf zo in de weg, mijn karakter met mijn haast, mjn trots, mijn recht, mijn gelijk En als die 2 wandelaars, Klopas en die ander, op weg naar huis zo zijn wij verward geloof naast twijfel / hoop en wanhoop tegelijk liefde en ikzucht door elkaar / Hebben we ons vergist in Jezus? Is het evangelie niet te mooi om waar te zijn? Zullen we niet een beetje nuchterder worden gewoon maar over gaan tot de orde van de dag leven voor enkel hier en nu er het beste van zien te maken een beetje genieten zolang het nog gaat want morgen kan het anders zijn. B Klopas en die ander hebben het daarover. Want ze willen het niet kwijt: Geloof, hoop en liefde, zo aangevochten als het is ze proberen het overeind te houden. Ze praten erover, ze lopen er aan alle kanten om heen En de grote vraag, waar het allemaal op vast zit wordt steeds duidelijker: Moest de Christus zo lijden en sterven aan een kruis? Nee, zeggen ze bij zichzelf En wij met hen: de Messias en lijden en sterven dat gaat niet samen. Alle mensen moeten lijden en sterven Dat is vreselijk Maar als de Messias komt, dan is dat toch voorbij? De Christus maakt in 1 klap een einde aan alle ellende. Dan gaan de Romeinen het land uit Dan is er weer vrede en recht en vrijheid Dan is er weer geluk onder de mensen Ja, dat is hun en onze verwachting En met die bril op lezen we de bijbel En dan vinden we hier en daar teksten die het zo voorstellen: bv En Hij zal richten tussen vele volkeren en rechtspreken over machtige natiën tot in verre landen. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren. (Jes 2: 4 en Micha 4: 3) Zie je wel: God maakt in 1 klap alles anders een nieuwe hemel en een nieuwe aarde Zo denken de Emmaüsgangers: Nee, de Messias moet niet lijden en sterven Zo zitten wij nog steeds in elkaar: God moet een einde maken aan alle vormen van dood. En elke dag dat we langer leven en het nieuws volgen vinden we het weer een beetje moeilijker om te geloven Waarom doet God er niets aan? Dat had hij toch beloofd? C Ongemerkt is er iemand bij hen gekomen een reiziger, met hen onderweg en hij heeft hun aangehoord: Maar nu spreekt hij hen ronduit tegen: Och, onverstandigen en tragen van hart. jullie lezen de bijbel veel te beperkt jullie kiezen alleen maar de teksten uit die jullie mooi en troostrijk vinden jullie slaan al het andere over Jullie hebben last van een tunnelvisie, van blikvernauwing De Christus moest wel lijden en sterven en opstaan. En dan doet deze medereiziger de bijbel open. De hele bijbel Hij strooit niet met wat losse teksten Hij zegt dat heel het Oude Testament in al zijn delen - in de Torah, de eerste 5 boeken van Mozes - in de profeten - in de geschriften.... dat heel de bijbel ervan spreekt dat de Messias moet lijden en sterven Bij wijze van voorbeeld zal hij gewezen hebben - op het zware leven van Mozes - op Daniël in de leeuwenkuil - op Elia moegestreden - op nog veel meer redders van het volk: allen kregen ze veel te verduren... zou dat voor de Messias dan anders zijn? En vast zal hij gewezen hebben op een profetie van Jesaja over de knecht van de Heer Jes 53: Gods dienaar heeft voor ons geleden. Hij heeft onze ziektes en onze pijn gedragen... Gods dienaar werd mishandeld, maar hij verzette zich niet. Hij zweeg, hij deed zijn mond niet open. Hij was zo stil als een schaap dat geslacht gaat worden. Jullie dromers: hoe kun je nou toch denken dat lijden en sterven er niet bij hoort? Als je heel de bijbel serieus neemt, dan is de strekking toch redding, verlossing komt met lijden en dood. Zo ging het met alle redders... zo moest het ook met de Messias gaan. D Zo moest het, het staat in de bijbel Dat woordje 'moeten' wijst erop dat het zo van God moest Het is niet zo, dat het lijden van Jezus hem zo maar overkwam als was het een ongelukje Alsof het Jezus en God uit de hand liep nee, zo moest het van Hogerhand Zo en niet anders. Door het lijden en sterven van de messias wil God mens en wereld redden, vrede en geluk tot stand brengen. Want één moest er zijn die God en de mensen blijft liefhebben ook al keert alles en iedereen zich van hem af Eén moest er zijn die alle zonde en geweld naar zich toe trekt en over zich heen laat komen Eén moest er zijn die alles wat niet zo lief van ons is voor lief neemt Eén moest er zijn die dat wilde hebben Ja, die ene kon het hebben, vieren we met Pasen: Jezus leeft...de dood is dood En wie zich nu maar waardeloos voelt slecht en schuldig, onrein en vies, mislukt, overbodig, of hoe ook maar die mag weten: en toch mag ik er zijn Ergens in het verborgene klopt een hart voor mij! Want: Zie toch eens hoe ver Gods liefde gaat in Jezus Dan kun je toch niet serieus meer volhouden dat God nog iets tegen je heeft? Dan telt het verkeerde en negatieve toch niet meer? Dan hoef je toch niet meer over schuld en boete over straf en dood in te zitten? Hij ziet jou met liefde aan! Dat bedoelde Jesaja toen hij schreef: Gods dienaar heeft de schuld van de mensen weggenomen. Hij zal weer leven, en volgelingen krijgen. Hij zal ervoor zorgen dat Gods plannen uitgevoerd worden. E Wat doet dat met ons? Word je daar blij van? Voel je je opgelucht? Voel je je vrij? Of nog een ander mooi gevoel? Dat hoop ik maar. Want dat is de bedoeling: dat het je goed doet geloof, hoop en liefde in je op gang komen. Als dat gebeurt, dan weet je gewoon: nu moet ik ook proberen met diezelfde royale liefde om te gaan met de mensen om mij heen En liefhebben dat is: ruzies uitpraten vergeven als iemand erom vraagt van mijn brood delen als iemand te kort komt Liefhebben dat is: troosten als iemand verdrietig op bezoek gaan als iemand eenzaam is helpen als iemand geen helper heeft Zo leven, zo liefhebben is bij Jezus horen, hem volgen op zijn weg naar God en de ander. Soms is het prachtig om te doen als de boodschap over komt. Soms is het pijnlijk om Hem te volgen als troost op bitterheid stuit als hulp wordt afgewezen als je om je hoop wordt uitgelachen als je om je geloof eruit komt te liggen Dat is pijnlijk. Dan draag je op jouw beurt een beetje mee aan het kruis van Christus Maar dat is hoe redding tot stand komt door offers van tijd en energie zonder moeite en lijden is er geen verlossing Heel de bijbel staat vol van zulke verhalen De messias ging ons voor op die weg. Zou dat voor ons anders zijn? F Toch is er één ding wel anders: Wij weten van Jezus, van Pasen van de Heer die leeft van Jezus die is ingegaan in zijn heerlijkheid die nu leeft in de wereld van God. Daar leeft hij geen teruggetrokken bestaan. Daar oefent hij zijn invloed op onze levens Met zijn Geest is hij bij ons. En soms, als wij inzitten over de nood van mensen als wij met elkaar spreken over geloof, hoop en liefde en met elkaar delen de vragen en twijfels die dat oproept dan zal het zijn of Hij zelf zich zo maar mengt in het gesprek en uit de bijbel ons verhalen onder de aandacht brengt waar wij geen oog voor hadden. En soms als wij met elkaar een maaltijd thuis gebruiken of het avondmaal in de kerk soms zal het zijn of wij bij Hem te gast zijn. Dan gaan ons de ogen open Dan weten we weer waar we het allemaal voor doen: voor het geluk van mensen voor vrede op aarde voor de eer van Gods heilige Naam. Zo leven, daarin ligt ons geluk. AMEN | ||
terug | ||