Neh 2: 11 – 3: 6 Neh 2: 11 – 3: 6
Preek Neh 2: 11 – 3: 6


A     Wereldberoemd is de Chinese Muur:
meer dan 6000 km lang
Nu een van de wereldwonderen en toeristische attractie
Maar oorspronkelijk gebouwd om de vijandelijke legers buiten te houden

Door Israel loopt een muur
die verhindert dat de Palestijnen
van de westelijke Jordaanoever en van de Gazastrook
zomaar Israel binnenlopen
Te vaak gebeurde het dat er terrorristen
een bloedbad aanrichten.

Wie een muur bouwt, voelt zich bedreigd.
Muren beschermen: moeten de vijand buiten houden.

Soms zijn muren voor nog wat anders bedoeld:
Het ijzeren gordijn bv. tussen Oost en West
was er niet zozeer om de vijand tegen te houden
In een tijd van tanks, raketten en vliegtuigen
zegt een muur niet zoveel.
De muur was meer bedoeld om de invloed van het westen tegen te gaan
en vooral om te verhinderen dat men van Oost naar West zou vluchten.
Een middel om de eigen identiteit vast te houden:
daarvoor was die muur.

Om ons land staan geen muren:
Iedereen kan vrij in- en uit gaan
En wij ondergaan invloeden uit alle mogelijke culturen.
Mensen uit allerlei volken komen hier wonen
En onze identiteit?
Wat is nou typisch Nederlands?

Dat weet niemand meer.
De gemiddelde Nederlander bestaat niet,
zei prinses Maxima, die het had onderzocht.

Waarvoor zou die muur van Nehemia bedoeld zijn:
om te beschermen tegen vijanden?
om de identiteit te bewaren?



B     Nehemia is naar Jeruzalem gekomen
om de muren en de poorten te herstellen.
Die waren ooit verwoest
en de bevolking was gedeporteerd naar Babel
Maar nu zijn de Perzen heer en meester geworden
En die volgen een andere politiek:
om de spanningen in dat grote rijk te verminderen
geven zij de overwonnen volken wat meer ruimte
Ze mogen hun eigen godsdienst aanhouden.
De Joodse ballingen krijgen zelfs de vrijheid
om naar het beloofde land terug te gaan.

Maar daar valt het tegen:
in de ballingschap waren ze op elkaar aangewezen
en voelden ze hoe ze samen 1 volk waren / 1 taal spraken
hoe ze dezelfde God dienden
Ze hadden er de synagoge uitgevonden:
want zonder tempel moest er toch een plek zijn
waar je elkaar ontmoet
en samen de tora leest en bespreekt.

Maar nu, terug in en om Jeruzalem valt het tegen:
huizen verwoest / tempel verbrand /muren neergehaald / poorten vernield
De heilige stad is een aanfluiting.
En dat doet zeer.
Wat hun in Babel erdoor had geholpen:
hun saamhorigheid, hun geloof, de dienst aan God, de studie van de Tora
dat hangt hier allemaal in de lucht:
Er is niets van over
En er waren tijdens hun ballingschap
ook allerlei andere mensen komen wonen:
met andere taal en godsdienst,
Kon je hun gewoontes overnemen?
Kon je daarmee trouwen?

En Nehemia beseft:
Als het Joodse volk zijn identiteit wil bewaren
dan moet er iets gebeuren
muren om de stad…niet enkel om je veilig te voelen
maar ook om de anderen buiten te houden
om vreemde invloeden af te wren
om je eigen regels en gewoontes erop na te houden.




C     Muren om de stad…Nieuwe poorten
En de koning heeft toestemming gegeven!
Als dat geen teken is, dat God nog steeds om hen geeft
en achter de schermen zijn werk doet.

Wie weet hoe vaak ze aan God getwijfeld hebben
Die jaren in de ballingschap leek het wel
of Hij zijn volk vergeten had.
Leek het soms één grote vergissing te geloven in God
Te vertrouwen dat Hij voor een keer zou zorgen
in het lot van Israel.
Wij herkennen die tijfel:
Is dit mijn weg, Heer? zorgt U ook nu voor mij?
Als alles om ons heen donker wordt
en we in niets Gods nabijheid ervaren
vragen wij ook zo…

Maar nu ontdekken ze:
In het verborgene werkt Hij onverstoorbaar door
aan zijn plan met de mensen en de wereld!
Hij geeft hun deze kans.
Het was niet vergeefs te geloven,
de aanvechting en twijfels te doorstaan
en bij het geloof aan God
en de dienst aan elkaar te blijven.
Dat mag ook onze hoop zijn:
dat we Gods aanwezigheid weer ontdekken
dat Hij daar niet te lang mee wacht.

Met groot enthousiasme gaan ze aan de slag.
Iedereen doet mee:
de hogepriester en zijn medewerkers
van mannen van Jericho /inwoners van Tekoa
een goudsmid, een zalfbereider/apotheker,
districtshoofden/burgemeesters en hun dochters
handelaars, noem maar op.
Niemand voelt zich te hoog, te belangrijk
om stenen te sjouwen / planken aan te geven
om knecht te zijn van timmerman of metselaar.
Schouder aan schouder werken ze samen in grote saamhorigheid.



D      Zien ze dan niet de puinhopen? de verbrande poorten?
Natuurlijk wel…maar daar zien ze doorheen
Straks kunnen we hier onszelf zijn, ons veilig voelen
God dienen…naar zijn geboden leven…

En wat kun je met zo weinig mensen, onervaren, zonder machines
Zien ze dan niet dat het eigenlijk onbegonnen werk is?
Vast wel…maar ze kijken naar wat ze wel kunnen
en iedereen, jong en oud, kan toch met stenen sjouwen
planken aangeven…als het moet met z’n tweeën?

Horen ze niet hoe ze uitgelachen worden
Komen jullie soms tegen de koning in opstand?
Natuurlijk wel, maar ze luisteren naar Nehemia:

De God des hemels, hij zal het ons doen gelukken…


Zijn ze niet bang dat de koning van gedachten zal veranderen
en zijn toestemming zal intrekken
Natuurlijk zitten ze daar over in
Maar voorlopig geeft hij de ruimte. Die kans benutten ze.
Wie aldoor naar de lucht kijkt, komt aan zaaien niet toe.

En kunnen ze niet beter bidden?
Bidden om het komen van Gods Rijk en het hemelse Jeruzalem

Vast doen ze dat…
Maar ze weten ook van bid en werk
Op wonderen moet je niet rekenen.

Als je nou wilt weten wat geloof is: dit is het
je niet blind staren op het hier en nu
door de moeilijkheden heen kijken en de kansen zien
Vertrouwen dat in het verborgen God zijn werk doet.

Wat een kracht ligt er in zulk geloof:
uit de puinhopen herrijst een nieuwe muur
Dit is een geloof dat bergen verzet.
Gewekt door God...uitgevoerd in grote saamhorigheid.
Zullen wij dat nog eens meemaken?
Zo’n opwekking…iedereen die zijn steentje bijdraagt

aan de gemeente
schouder aan schouder voor de goede zaak?



E      Wat is nu de identiteit van dat restje Israel
dat uit de ballingschap terug kwam?

Bij Nehemia ligt dat nog wat door elkaar.
Aan de ene kant gaat het om allerlei uiterlijke dingen:
er moet een heilige stad zijn, omringd met muren en poorten
Een sieraad voor het oog.
En daarbinnen: een tempel..offers…rituelen...
Later komt daar nog meer uiterlijke kenmerken bij:
dan worden gemengde huwelijken verboden
de sabbatsrust moet heel streng nageleefd.

Wie daaraan voldoet hoort er bij…
Dat is een gevaarlijke ontwikkeling:
Die zichzelf erbij vinden horen, gaan neerzien op de anderen,
die zijn anders, die horen er niet bij,
dat is het volk dat de wet niet kent
dat zijn de hoeren en de tollenaars,

En als je als Nederlanders je identiteit laat bepalen
door uiterlijke dingen:
of je wel een hollandse naam hebt
of je wel de vaderlandse geschiedenis kent
of je wel westerse kleding aan hebt
dan zie je wel heel veel mensen die anders zijn
dan ga je je bedreigd voelen: Geert Wilders ziet overal vijanden.

Maar bij Nehemia vind je ook het andere:
het geloof aan God…de wens hem te dienen
de enorme saamhorigheid onder het volk.

Ook dat is typisch voor Israel: een innerlijke identiteit.
Waar het om gaat is: wie je bent:
Het maakt niet uit of hij de sabbat heel precies naleeft
of hij van zuiver Joodse komaf is, of niet
Wie met ons meedoet in het geloof aan God
en in de dienst aan elkaar, die horen erbij.

Wie zichzelf zo verstaat, zet de poorten open
en heet welkom ieder die zich tot
God en geloof, tot Jeruzalem en de kerk aangetrokken voelt.



F     Eeuwen later staat er een nieuwe Nehemia op: Jezus Christus
Voor hem telt enkel de dienst aan God en de liefde voor de ander.
Wie zo leeft, probeert te leven hoort bij Hem
Het maakt niet wie hij of zij verder is:
hoer of tollenaar, rechtvaardige of zondaar,
rijk of arm, Jood of heiden, man of vrouw
het doet er niet toe
Enkel de dienst vurig en oprecht aan God…
enkel de liefde royaal en hartelijk voor de ander

Daar spreekt hij de mensen op aan
en zover probeert hij ons te krijgen
dat we met hem meedoen:
levend dichtbij God…toegewijd aan elkaar.

Een grote uitnodiging, deze Jezus:
een open poort…een neergelaten brug…
Niets meer van een muur heeft hij…
Hij is het nieuwe begin
de petra, de rots, het fundament

Om toch weer een tempel op te bouwen?
Nee, niet een letterlijke, m
aar figuurlijk
Mensen in wie de Geest van God wil wonen en werken.
Mensen die samen een gemeente vormen: een geestelijke tempel

Wat maakt ons tot gelovigen, tot christenen?

(Antwoord:) Dat we op die uitnodiging van Jezus ingingen:
om bij Hem te horen…
en met vallen en opstaan proberen hem te volgen
Dat is onze identiteit.
Niet eens wat we ervan terecht brengen,
maar dat we het proberen.
We worden niet afgerekend op ons resultaat
Alleen de inspanning telt. Dat is genade.




G     Er gaan stemmen op om opnieuw muren op te trekken:
Om van Europa een fort te maken
een onneembare vesting voor gelukzoekers uit Afrika
Wat zegt dat van ons?
Waar zoeken we dan onze identiteit:
bij onze welvaart?
Het gaat er toch om wie je bent?
Of je samen met anderen je wilt inzetten
voor de vrede en de gerechtigheid

Er gaan stemmen op om opnieuw muren op te trekken
Om Nederland echt van de Nederlanders te laten zijn
Waar mensen met andere kleding en gewoontes niet horen
Wat zegt dat van ons?
Ligt onze identiteit dan in kleding en gewoontes?

Het gaat er toch om dat je de wet respecteert
de democratie hoog acht
en dat je je samen met anderen wilt inzetten
voor een fijn en goed land om in te wonen.

Er gaan altijd weer stemmen op
om van de kerk een zuivere kerk te maken
om mensen die niet aan allerlei normen voldoen buiten te sluiten.
Maar christenen weten van genade
Alleen de intentie telt.
En iedereen met het verlangen God te dienen
is hier welkom
om
te zingen van Gods liefde
en daarvan te delen met de mensen om je heen..
AMEN
 
terug