Neh 4: 1 - 17
Neh 4: 1 - 17
lezen Neh 4: 1 - 17 en Efeze 6: 10 - 18 tekst Neh 4: 8 A In sommige landen is het niet zo gemakkelijk om christen te zijn. Volgens Open Doors (2024) is de situatie het slechtst (rood) in Noord Korea, Somalië, Libië en nog 10 meer. Als je in deze landen christen bent kun je dat maar beter geheim houden. De kans is groot dat je anders tegenwerking ondervindt van de bevolking en door de overheid opgepakt wordt je voor de rechter moet verantwoorden en in de gevangenis terecht komt of de doodstraf krijgt.. Die verdrukking, zo’n vervolging kennen we niet in ons land. We hebben alle ruimte om ’s zondags hier te komen alle vrijheid om naar eer en geweten te leven om van ons geloof te spreken en daarnaar te doen. Er zijn wel eens plaagstootjes: Ergerlijk gevloek van cabaretiers en films die met Jezus spotten, En domme vooroordelen: als er bij ons iets opvallends is, bv dat we een hardwerkend, zuinig, sober volkje zijn dan wordt er vaak gezegd: dat ligt aan het calvinisme. dat krijgt overal de schuld van. Wij halen de schouders er over op. Het betekent verder niets. We voelen ons niet bedreigd. Dit zijn geen brandende pijlen van de boze, op zijn best: speldeprikjes B Zijn we dan helemaal niet bedreigd in ons geloof? Dat zou niet best zijn! Geloof is altijd: bedreigd geloof Je ziet het aan Nehemia als hij met de herbouw van de muren bezig is: Dan worden ook andere krachten wakker: tegenstanders, die beginnen eerst maar eens de hele onderneming belachelijk te maken Als Nehemia doorgaat worden ze woedend En tenslotte gaan de tegenstanders samenwerken om Jeruzalem aan te vallen. Je ziet het ook aan Paulus: overal waar hij komt en de boodschap brengt ondervindt hij tegenwerking, wordt hij voor de rechtbank gesleept, veroordeeld. Christelijk geloof is altijd omstreden…. tenzij het zo zouteloos is geworden dat het niet meer opvalt. Misschien is dat toch wel een beetje ons probleem: De buitenwacht haalt de schouders over ons op. Maar: op het moment dat je probeert als christen te leven dan wordt het anders: Probeer maar eens niet mee te doen als je vrienden het op een drinken zetten tot diep in de nacht doorgaan en op weg naar huis de boel vernielen. Probeer maar eens er tegen in te gaan in de kantine: als ze om je heen gemene grappen maken over vrouwen, Joden, moslims Probeer maar eens als de tegenslagen komen bij ziekte en zorgen en verdriet je geloof overeind te houden. Vervloek God en sterf, krijgt Job van z’n vrouw te horen. Probeer maar eens vergeven en dienen en delen in praktijk te brengen Dan zul je merken dat mensen wakker worden en zich beginnen te irriteren: ze willen niet herinnerd worden aan God aan geloof, aan een andere manier van leven. Toen Franciscus van Assisi in armoede met en voor de melaatsen wilde leven sleepte z’n vader hem voor de rechtbank. C Het is spannend om gelovig te leven Je valt op als je werkelijk een mens van geloof, hoop en liefde bent. Zoals het opvalt hoe daar bij Jeruzalem de teruggekeerde ballingen met de moed van het geloof de muren beginnen te herstellen. Maar de mensen uit de omgeving vinden het maar niks. En dat laten ze merken ook. En dan wordt het moeilijk voor dat groepje idealisten: Iemand klaagt: De sjouwers zijn uitgeput, het puin is te zwaar Nooit zal het ons lukken de muur te herstellen En volksgenoten uit de dorpjes zeggen: t was een mooi plan…jullie hebben het goed geprobeerd maar nu wordt het te gevaarlijk stop er maar mee, bij ons ben je veilig Dat klinkt verleidelijk. En ze hebben natuurlijk gelijk: de sjouwers zijn moe en nog even en dan is het vechten Dat is een heel realistische inschatting. En als ons het geloof zwaar valt en de druk groot is om er maar mee op te houden dan is het echt niet om een kleinigheid Dan hebben we daar goede redenen voor. Zo lijkt het of we een afweging: in gedachten hebben we een weegschaal Zo’n ouderwetse, met aan twee kanten een schaaltje Aan de ene kant liggen de harde feiten: het vele werk + de dreiging van vijanden Aan de andere kant ligt mijn geloof, mijn mogelijkheden Maar die wegen niet op tegen de moeilijkheden De balans is niet in evenwicht: stop er maar mee. Maar is dat het hele verhaal? Zijn dat alle redenen die er toe doen Er liggen wel veel argumenten op dat ene schaaltje van de feiten Maar wat ligt er op dat andere schaaltje? Enkel mijn geloofskracht…enkel onze mogelijkheden? Maar: Is er nog meer dan? D Nehemia zegt: er is meer, veel meer. Je bent het voornaamste zelfs compleet vergeten: Denk aan de grote en geduchte Heer (8)… En dan bedoelt Nehemia niet zo maar even aan God denken zoals je even aan het weerbericht kunt denken en aan je huiswerk en aan 100 andere dingen van de hak op de tak…oppervlakkig…zonder dat het iets met je doet. Denk aan de grote en geduchte Heer… dat is: GEDENK de grote daden van God Breng je te binnen hoe het wel vaker spannend was: vroeger in Egypte....pas nog in Babel… en toch zijn we nu hier: door Mozes, door de profeten Zijn jullie vergeten hoe er telkens weer openingen waren volkomen onverwacht, nieuwe kansen: In het verborgene, achter de schermen doet de Heer, onze God zijn werk. En wij vullen aan: GEDENK hoe God in Jezus heel onze werkelijkheid heeft veranderd: Licht heeft hij gebracht: Zo hij de wil van God samenvat Zo hij ons weer op God aansluit en met zijn liefde verbindt Zo hij de dood overwint Alles ziet er voortaan anders uit. GEDENK daaraan…en laat je erdoor veranderen…bemoedigen…versterken Elke zondag doen we dat. Dan zoeken we die kracht. Dat hebben we nodig. Paulus doet dan net of het kledingstukken zijn: doe de waarheid aan: want leugens en bedrog maken je zwak bekleed je met gerechtigheid: want met geweld van wapens red je het niet: zet je in voor de vrede…voor goede verhoudingen…ga een tweede mijl. trek het geloof aan, dat is vertrouwen, want angst is verlammend doe de verlossing aan: dat is denk aan Pasen, aan de opstanding en het lege graf want dood is niet dood. en bekleed je met de Geest, dat is het woord van God: zijn geboden zijn goed, zijn beloften zijn waar… als je enkel afstemt op de praatjes van mensen dan maak je jezelf zwak. E Mooi om zo over het geloof te spreken: als iets wat je aan kunt trekken… En opvallend: die geloofskeren, dat is geen vrijetijds kleding want gelovig leven is niet een kalme wandeling op een mooie zomeravond De kleding heeft meer van een harnas, een gevechtstenue, want gelovig leven: is een strijd…dan heb je een wapenrusting nodig: Een helm op het hoofd, sandalen aan de voeten een pantser voor de borst een stevige riem om je middel een schild in de ene en een zwaard in de andere hand Ziet u dat het van top tot teen is…want overal ben je kwetsbaar… maar de kracht van God wil elke zwakke plek beschermen. Het is allemaal bij wijze van spreken: het is een geestelijke wapenrusting want de strijd is niet tegen mensen van vlees en bloed maar tegen hun spotten en dreigen: De strijd is niet tegen collega’s maar tegen hun gemene grappen De strijd is niet tegen ons land maar tegen de tijdgeest dat leven niet meer is dan genieten van eten en drinken en vrolijk zijn. Het is een geestelijke strijd: Geweld en aanslagen zijn niet aan de orde. En hebt u gezien dat alles op de verdeding is gericht: het is beschermende kleding en dat zwaard: dat is geen groot slagzwaard maar een kort zwaard, om de aanval af te weren. Alles is erop gericht stand te houden in het geloof Niet: om de overwinning te bevechten… Want: dat hoeft niet meer!! We geloven toch dat die boze macht die mensen tegen elkaar op zet die mensen van God doet vervreemden dat die boze macht verslagen is: door Jezus Christus Niets kon zijn liefde voor mensen doven Niets kon hem in zijn trouw aan God breken. Onze strijd is tegen de laatste stuiptrekkingen, de vijand is dodelijk gewond. Best pittig en zwaar die strijd maar toch niet meer dan : achterhoede gevechten. Daar blijven we bij… dat is ons geloof…dat proberen we vast te houden. F Wie deze dingen gedenkt en zich dagelijks te binnen brengt wordt sterk en vindt nieuwe kracht: de kracht die ligt in het geloof de kracht die God geeft Trek die wapenrusting aan…het ligt allemaal klaar… Laat het niet ongebruikt liggen; maak er gebruik van. Daarin vind je meer dan genoeg kracht om je steentje bij te dragen aan de stad van vrede aan goede verhoudingen met elkaar. En dan zul je nog verbaasd staan wat er mogelijk is! Nehemia zegt het op zijn manier: Gedenk aan de grote en geduchte Heer God zal ons voor ons strijden Toen het volk dat hoorde sloeg de weegschaal door naar de andere kant: Veel gewichtiger dan de verlammende feiten is dit gedenken en de kracht die daarin ligt. Het volk laat zich niet langer bang maken door de vijanden. Het houdt stand en bouwt dapper verder aan de muur. Zouden we in die kracht niet een beetje moediger kunnen zijn en wat meer werk maken van het geloof: in woorden: spreken van de hoop die in ons is? In daden: omzien naar elkaar? Zouden we als kerk in die kracht niet een beetje dapperder kunnen zijn en wat meer zout voor de aarde licht voor de wereld? Zou je in die kracht zelfs kunnen ziek zijn en lijden en sterven en standhouden in je geloof? Want ook in deze dingen zijn wij overwinnaars ja meer dan overwinnaars: door Jezus Christus die ons vasthoudt ook als wij alles moeten loslaten: Geen ziekte of dood kan ons wegroven uit de gemeenschap met God. Hij vangt ons op…Hij bergt ons in zijn liefde. AMEN | ||
terug | ||