Opb 19
Opb 19
in de NBV heet God bijna nooit meer “de Almachtige”. Alleen nog in Openbaringen komt die aanduiding voor. Waar is de Almacht van God gebleven? En wat betekent dat voor het geloof? Zou je geloof ook met zoiets als een weddenschap (wie gaat de wedstrijd winnen?) kunnen vergelijken? Van U, God, is de toekomst. Dat is het thema voor de hele PKN voor het seizoen dat vandaag begint. In diensten en leerhuizen en bij de opening van vergaderingen willen we dit telkens uitspreken en bedenken:
Dat is een hele spannende uitspraak. Want de toekomst kan meevallen maar ook tegenvallen Maar hoe dan ook:
Laten we maar eens proberen te bedenken:
Wat ligt er voor ons? Hebben we corona binnenkort overwonnen - of zullen er nieuwe uitbraken komen? Niemand weet het: Maar: hoe dan ook van U is de toekomst
Blijven we doorgaan met steeds meer CO2 in de lucht te pompen, en voor hetere zomers en een stijgende zeespiegel zorgen? Niemand die het kan zeggen Maar: of het nu goed gaat of slecht: Van U is de toekomst:
Wat willen we bereiken, wat streven we na? Je doet je best op school voor een diploma Maar of het lukt? Je kunt ook zakken
En je werkt hard voor je bedrijf Maar het moet steeds groener... Kan ik mee met die ontwikkeling?
En u en ik, we vinden kerk en geloof belangrijk Zijn er druk mee, soms heel druk door het verhaal van Jezus...
Van U is de toekomst of ik nu slaag of zak of ik kan blijven boeren of het op moet geven of we in de kerk de wind tegen hebben of de wind in de zeilen krijgen Hoe dan ook: van U, God, is de toekomst
Dat is een stevige geloofsuitspraak: een belijdenis.
B Ja, maar er zijn ook die andere invloeden: - Zomaar was er die nieuwe ziekte > corona Wat heeft die de toekomst bepaald!
- En er is ook de invloed van het geld en de economische belangen zitten echt niet te wachten op strengere milieuregels Hun aandeelhouders willen hogere koersen en dividend. Dat zal in de toekomst niet heel anders zijn.
- En er is de invloed van de tijdgeest: je leeft maar 1x, je moet zoveel mogelijk genieten en wel met vliegvakantie kunnen. Die trekt veel sterker aan mensen dan de bijbelse boodschap: dat het om gerechtigheid gaat dat je hebt om te zien naar de mensen om je heen.
- De tijdgeest - De enonomische belangen - Onverwachte ziektes - En nog veel meer invloeden zijn er.
Hoe zit het dan met die mooie uitspraak? "Van U is de toekomst"?
te midden van die andere machten? om wat uit te werken in onze wereld.
Zal hij het ooit winnen van de tegen-machten? Zal het op het eind van alles werkelijk zo zijn dat Hij, God, alleen de touwtjes in handen heeft?
....
Of maken we ons in de kerk maar wat wijs met dat "van U is de toekomst" Is het eigenlijk een soort geruststelling waarmee we onszelf in slaap sussen zodat we niet de rampen te zien die zich onder ons voltrekken De ene crisis na de andere: Corona, geen regering, woningnood, klimaatproblemen toeslagaffaire, stikstofkrisis, drugsgebruik Als je het nieuws bij houdt kom je met gemak aan meer dan 10 Egyptische plagen
C Waar halen wij het eigenlijk vandaan om te zeggen Van U is de toekomst Waar baseren wij het op dat God ooit zal winnen van de tegen-machten?
Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de oorlog. Op 6 juni 1944 landden de Engelsen, Amerikanen en Canadezen op de kusten van Normandië en Bretagne. Het was D-Day....Decision Day...Dag van de beslissing. Toen was het erop of eronder: zou dat het einde betekenen van de Duitse macht. Als de Duiters de aanval zouden afslaan - zouden de geallieerden geen voet aan de grond krijgen in Europa - zouden de nazies doorgaan met hun moord en geweld en onderdrukking.
Nu weten we hoe het gegaan is. Op 6 juni werd het Duitse leger de beslissende klap toegediend. Die dag was het kantelpunt van de oorlog. De Duiters konden het onmogelijk nog winnen. Toch was toen de oorlog nog lang niet voorbij. Pas op 5 mei 1945 werd de vrede getekend. Dat was de Victory Day - Overwinningsdag.
En die maanden tussen 6 juni 44 en 5 mei 45, 11 maanden, bijna een jaar was een tijd waarin EN de goede macht van de geallieerden EN de kwade macht van de nazies zich allebei lieten gelden.
Maar de onderdrukte bevolking wist: We zullen nog een tijd verdrukking en ellende moeten doorstaan. Maar de toekomst is niet langer van de nazies. De toekomst is van de geallieerden. De beslissing is gevallen. Wat we nu nog moeten meemaken zijn de achterhoede gevechten van een vijand die het eigenlijk al verloren heeft, die vecht tegen beter weten in.
Zo is het ook met onze toekomst: die is niet van de economie, van onverwachte ziektes, van de tijdgeest of van wat dan ook Die machten zijn er wel... en ze kunnen zich verzetten zich tegen wat komen gaat Maar de toekomst is van God. Op het eind van alles zal blijken dat hij en hij alleen de touwtjes in handen heeft.
D Ja, maar wilt U weten Wat is dan de D-Day in het geloof? Wat is er dan gebeurd dat we zeker kunnen zijn dat alle kwade machten het veld moeten ruimen?
goede vrijdag, stille zaterdag en de paasmorgen. Op goede vrijdag barstte de strijd los tussen de Gods macht van liefde in Jezus < > de boze macht in de Hogepriester, in Pilatus, in de beulen, in al die andere mensen die zo hun redenen hebben om hem te verraden, in de steek laten, bespotten, geselen
De strijd die ook in u en jou en mij gaande is die tussen dienen < > heersen tussen delen < > hebben en houden tussen vergeven < > veroordelen tussen vertrouwend bij de dag leven < > je zorgen maken tussen wat het leven mogelijk maakt < > wat het leven verziekt en bederft
Stille zaterdag....de wereld houdt zijn adem in. Hoe gaat het vanaf nu verder? Jezus of de dood: aan wie is de toekomst? Paasmorgen....Het graf is leeg! Jezus leeft. De dood is dood.
En alles waar de dood in schuil gaat ook: het heersen, het hebben en houden, het veroordelen, het je zorgen maken.
En dan ook alles wat hiermee besmet is: - onze tijdgeest van zorg dat je aan je trekken komt - de economie die alleen op winst is gericht Al die machten die het leven verknoeien gaan eraan.
De toekomst is aan wie dienen en delen aan wie vergeven, aan wie omzien naar elkaar. De toekomst is er voor mensen van geloof, hoop en liefde Mensen die aan Jezus een voorbeeld nemen: die dicht bij God willen leven en proberen te doen wat hij vraagt: de zorg voor elkaar het behoud van de schepping
Die mooie dingen, dat is allemaal gegeven met Jezus toen hij uit de doden werd opgewekt. Op hem zit het allemaal vast. Daarom zeggen we : Van U is de toekomst, ook mijn toekomst
En daarom bidden we: O God, laat toch komen uw koninkrijk
De beslissende klap is uitgedeeld op de morgen van Pasen Wij verwachten het komen van Gods koninkrijk. Van Hem is de toekomst.
Wat zullen we in die tussentijd doen?
met het goede nieuws van de overwinning: De toekomst is van God in ziekte en gezondheid in rijkdom en armoede in leven en in sterven... is Hij bij ons en laat zijn invloed gelden... Vandaag en morgen en daarna Tot het zover is en hij zijn Rijk laat aanbreken: Vrede op aarde, geluk onder de mensen God wonend bij de mensen: stralend in hun hart Een nieuwe schepping zal dat zijn. Daar zijn we blij om...daar zingen we van.
Maar met zulke mooie dingen op komst kun je toch niet met de armen over elkaar gaan zitten afwachten? en probeer je een steentje bij te dragen dan zie je hoe het koninkrijk van God er toch ook al een beetje is: in brood gedeeld in ruzies bijgelegd in eenzaamheid opgelost in tranen gedroogd in zieken verzorgd in vluchtelingen opgevangen. in vervuiling gestopt in natuur hersteld
Eigenlijk is de kerk zoiets als de ondergrondse in de oorlog: een verzetsbeweging die het voor het leven voor mensen, voor de schepping opneemt.
En zojuist hebt u even naar radio Oranje geluisterd. AMEN.
| ||
terug | ||