Ruth 1: 16 - 17
Ruth 1: 16 - 17
Ruth 1: 16v (NBV21) toen nog prins Willem Alexander en Maxima (02-02-2002) Goed gekozen: bij Willem Alexander te kunnen zijn. Zoiets doet Ruth ook: ze verlaat Moab en gaat met haar schoonmoeder mee naar Israel
Uw God is mijn God Maxima en Alexander konden dat gemakkelijk over en weer tegen elkaar zeggen: wel wat verschillend in gewoontes, maar de God in die beide kerken vereerd is één en dezelfde. de God van Jezus. In haar land vereren ze misschien wel 10 verschillende goden. Kemos voor de oorlog Dagon voor de oogst enz. Uw God is mijn God zegt ze maar daarmee bedoelt ze niet: uw God, de God van Israel, kan daar als de elfde ook nog wel bij.
Zij bedoelt: ik doe die 10 aan de kant ik wil met die ene verder, De God van Abraham, Izaak en Mozes Ruth maakte een reuzensprong.
B Je vraagt je: wat moeten wij daar nu nog mee? Onze voorouders hebben toch al eeuwen geleden die reuzensprong gemaakt: Toen Lebuïnus en Bonifatius en Willebrordus hier als zendelingen rond gingen: alle goden de deur uitgedaan Wij geloven toch al lang dat er één God is?
Ja? gelooft u dat werkelijk? Ligt het zo voor de hand dan dat er één God is, die over alles gaat: honger en overvloed, rijkdom en armoede, ziekte en gezondheid, oorlog en vrede, leven en dood? .... Ik denk dat we in de praktijk er vele goden op na houden alleen hebben we ze een andere naam gegeven deel-terreinen, zo heten ze tegenwoordig
bv de wereld van het geld : voor rijkdom en armoede of het terrein van de media : voor nieuws en nepnieuws of het domein van de macht : voor oorlog en vrede Deelterreinen die allemaal hun eigen wetten hebben. Machten die de loop van de geschiedenis sturen.
Grillige machten, dat ook: compleet onvoorspelbaar: wie zag 2008 de bankencrisis aankomen? wie de corona-pandemie wie de oorlog in Oekraïne wie weet wat er dit jaar ons boven het hoofd hangt? welke machten en krachten, welke goden onze levens zullen beïnvloeden?
Het antwoord van Ruth: uw God is mijn God En wat het leven ook brengt aan lief en leed, Hij is en blijft de Enige: Hem will ik dienen ook als het tegenzit
Zeggen wij haar dat na?
Laten we eerst maar eens bekijken hoe ze zover gekomen is En wat het voor betekent om de goden en machten aan de kant te doen, om alle kaarten op die ene te zetten.
het volk dat niet heel veel goden wil dienen maar gelooft dat er maar één God is boven alle natuurkrachten boven alle maatschappelijke machten uit: monotheïsme
Dat is natuurlijk geweldig om te geloven: dan weet je waar je aan toe bent op wie je hart en geweten moeten afgestemd zijn om geluk en leven te vinden om gezegend te zijn dan weet je wat echt belangrijk is: omzien naar elkaar, vrede en gerechtigheid.
Maar er is wel een probleem: de tegenslagen en verdrietigheden Die zijn er volop bij Elimelech en Naomi
Twee jongens hebben ze: Machlon en Chiljon ziekte en zwakte betekenen die namen niet al te gezond, die twee.
En ze wonen in Bethlehem: broodhuis betekent dat: bakkerij. Maar de regen blijft uit de akkers verdrogen > de tarwe oogst mislukt Een hongersnood dreigt. De prijzen lopen op: ook toen al graaiflatie
Elimelech, mijn God is Koning betekent die naam. Mijn God ... Koning... IS hij dat? De God van Israël? Heeft Hij de situatie wel in de hand?
Ik heb al zo vaak gebeden om gezondheid voor Machlon om kracht voor Chiljon maar Hij deed er niets op Ik heb al zo vaak gebeden om regen maar de graanschuur van Israel staat leeg.
Daar heb je het probleem van één God onverhoorde gebeden, de waarom-vraag
Elimelech komt er niet meer uit.
D We gaan naar Moab Het land van de vele goden en machten en krachten: poly-theïsme Een geloof dat ergens zeer voor de hand ligt: Het sluit prima aan op onze ervaring dat we maar weinig te zeggen hebben over onze levens En soms zit het mee, soms zit het tegen Dat zie je ook aan Elimelech en zijn gezin Eerst is het mooi: zijn ze er welkom. En dat is best bijzonder, want er was vaak oorlog tussen Moab en Israel Vindt dan maar eens een plekje om te wonen en te werken. Maar het lukt: wie had dat kunnen denken?
Dan verdriet: al gauw komt Elimelech te sterven. Ok, hij had misschien de leeftijd, maar echt een troost is dat niet
Dan weer toppunten van geluk: Machlon en Chiljon vinden de vrouw van hun dromen. Een bruiloft. Feest
Maar toch weer door het dal: Die beide stelletjes krijgen geen kinderen. Dat is nu nog een groot verdriet Maar toen was het ronduit dramatisch: geen nageslacht...geen zegen: je naam verdwijnt van de aardbodem: alsof je nooit geleefd hebt
En tot overmaat van ramp sterven Machlon en Chiljon.
Drama, maar t is gewoon hoe het leven in elkaar zit. T houdt een keer op. Dan komt 'de dood' En als je pech hebt met je gezondheid ben je gauw aan de beurt.
U hoort het: Het probleem waar ze in Moab mee zitten is niet de waarom-vraag maar dat je nooit weer waar je aan toe bent Dat krijg je als je in veel goden gelooft.
Moeilijkheden hier, verdrietigheden daar. Eén God, vele goden... Maakt het ook maar iets uit, wat je gelooft?
Toch wel: je ziet het aan Orpa en Ruth. getrouwd, kinderloos, weduwe Maar als Naomi terug naar Bethlehem wil kiezen ze heel verschillend: Ruth mee naar Israel, naar de ene : uw God is mijn God.
Orpa houdt het erop dat er allerlei goden in het spel zijn: gezondheid - ziekte; kinderen-f kinderloos; rijkdom - armoede; oorlog - vrede; leven - dood Soms zit het mee, soms zit het tegen Daar doe je niets aan. Zo is het nu eenmaal. En proberen het beste van te maken. Ze heeft teveel meegemaakt om te kunnen geloven dat er één God is, Heer en Meester over alle deelterreinen van het leven. Ze blijft in Moab met al zijn goden
Ruth zit er heel anders in. Toppunten van geluk...donkere dalen van verdriet en zorg: zij ook Maar zij kan, zij wil niet geloven dat dat allemaal maar stom toeval is. Soms zit het mee, soms zit het tegen... Moet je het daarmee doen? Dat is toch helemaal vreselijk? voor je woede, je teleurstelling, je verdriet Er moet toch ergens een adres zijn ook voor je blijdschap, je vreugde Niet een onverschillig heelal... maar ergens in het verborgene een hart dat voor je klopt. Dat is haar gevoel, haar hoop, haar geloof. Daarom zegt ze: uw God mijn God
Niet dat ze een antwoord op haar vragen en waaroms heeft Ze heeft geen daarom. met de goden en machten, de deelterreinen (en) soms zit het mee, soms zit het tegen Zo laat ze haar verdriet niet smoren Ze wil een echte God. Eén die er boven staat.
Daarom draait ze de goden van Moab de rug toe Die is haar Rots om op te bouwen De Stem om te gehoorzamen in goede en in slechte tijden Haar enige troost in leven en in sterven. Haar Alles. Haar God.
God doet er niet meer toe. Naar zijn wil en bedoelingen met het leven wordt niet gevraagd Alles is geliberaliseerd: de woningbouwvereniging, ziekenhuizen, scholen nutsbedrijven voor gas, water, licht Met zo weinig mogelijk regels, want dat levert de meeste winst op En dat is tegenwoordig het enige dat telt.
Zo hebben we God afgeschaft en van de weeromstuit een heleboel machten en krachten in het zadel geholpen. Zo zijn de goden door een achterdeurtje weer binnen gekomen Een geseculariseerd land is door en door religieus.
Nederland lijkt meer op Moab dan goed voor ons is. - woekerprijzen voor gas en stroom - mensen op de voedselbank aangewezen - de natuur die op omvallen staat
Het is de hoogste tijd om met die afgoderij te breken. Om met de ene, ware, levende God verder te gaan
* De Schepper van hemel en aarde die ons geen vrijbrief gaf om die te plunderen We zouden die bewerken en bewaren
* De God van Mozes en de profeten of je rijk of arm bent samen of weduwe ziek of gezondheid hoe dan ook: we moeten het goede doen elkaar voorthelpen
* De God die straks Naomi van haar bitterheid geneest De God die straks Ruth een kind, een naam geeft Een belofte voor ons en ieder die de goden de deur uit doet om het met Hem-alleen te wagen op hoop van zegen
* De God van Jezus die ons er zeker van maakte dat ook wij welkom zijn bij Israël en zijn God Hij onze Vader in het verborgene...wij zijn kinderen op aarde Door dik en dun.
Die God is het grote geschenk van Israel aan de wereld. AMEN | ||
terug | ||